Under samma vingars slag

Hon lät morgonrocken falla till golvet och sträckte ut armarna mot honom. Naken, yppig och vacker som en dröm. Han sparkade av sig stövlarna, tog av hatten och knäppte upp storvästen. Nu jävlar, var det allvar. Nu jävlar skulle det bära åstad…

…om det inte varit för den ilsket ringande Nokian den yppiga höll i handen. Den väckte gubben åter till den trista verkligheten och han hann precis fånga upp mobilen innan den vibrerat sig över nattygsbordets kant.

– Hejsan, gubben, det är Maud, men det hör du väl på dialekten, ha ha. Ursäkta att jag ringer så tidigt men du är väl vaken sen länge va?

Klockradion visade 0732. Gubben stönade.

– Tjena Maud, vet du vad klockan…

– Ja, ja, men det är viktigt ser du, å då måste jag prata med nån vettig, som du min lille gubbe.

Han hatade när hon kallade honom ”min lille gubbe” men orkade inte bry sig utan lät henne prata på. Det brukar vara säkrast och enklast så.

– Jo, du vet det där jävla flygbolaget vi äger, nu behöver dom en jävla massa mer miljarder – igen!

Någonborde tala med henne om att vårda sitt språk men gubben orkade inte bry sig om det heller – just nu…

– Det enda som lyfter till nya höjder i det där bolaget är förlusterna, sa han matt, och du kommer att få ett rent helvete att försvara skattepengar till SAS när du nyss nobbat SAAB…

Ja, jag vet, men nu har jag en idé ser du. Riktigt listigt faktiskt. Tänk dig en vanlig SAAB… Gubben tänkte…. – Och så sätter vi vingar på den. Propeller har den ju redan fått av Spyker, fnittrade hon entusistiskt.

– Hm, sa gubben, anar vart du är på väg…

– Just det! Vi slår ihop de två konkursbona SAS och SAAB och ger pengar som stöd till en aerocar – visst har SAAB en Aero redan – och så blir alla nöjda. Listig va?

– Hm, sa gubben igen, och när de inte far runt kan de parkera monstret på en bergstopp och få vindkraft från propellern…

– Åh, Guuud, vad du är listig gubben, att inte jag tänkte på det, och miljöprofil samtidigt, det är ju strålande….

…..

Strålande var inte vädret när gubben drog ut med sina hundar. Nysnö. Minst en decimeter. Kall lätt snö som bara gled undan istället för att ge fäste åt broddarna i gubbens icebugs. Spåren efter tidningsbudets Opel. Enda tecknen på liv i byn så här långt. Men hundarna trivdes och njöt av att få vara först med att befläcka den vita världen med sina dofter…

17 thoughts on “Under samma vingars slag

  1. Känns lite uppkäftigt att önska gomorron efter det där brutala uppvaknandet. Jag menar, vad tyckte den yppiga om att bli avbruten av telefonen sådär?
    Gubben får be Maud att ringa efter (med betoning på EFTER!)…6.

    Nu när Gubben skriver så flygande om bevingade fordon så blir jag ju nästan lite sugen på att skriva själv. Man kanske skulle ta en liten tur…

    • Jag hoppas nu på att drömmen får fortsätta där den avbröts. Tänk att inte våra politiker kan låta oss vara ifred, vaa?
      Ja, för sjutton – upp och flyg, det är fin sikt idag 🙂

  2. ”Om du går genom fyra snöportar, och bara använder sexton steg mellan varje……”

    Det är underbart att bli inspirerad av all den här snön som faller i vinter 🙂

    Sagan som jag lovat att skicka, förresten. Jag har inte glömt bort det, den kommer så småningom.

    • Idag var det åter nysnö men samtidigt klart väder – och då hade jag naturligtvis glömt kameran hemma! Men upplevelsen i det vita har jag ju kvar ändå – och snöportarna 🙂

      Sagan ja, Jag kan naturligtvis leta reda på delarna själv men jag tror du hittar snabbare och enklare i inläggen. Men det är ingen brådska…
      Ha en bra dag!

    • Men så roligt att du hör av dig!
      Ja, ja! man är väl en orolig själ på något sätt… Just nu är det lite alterego – det är ju populärt just nu. Ena dagen Red – den andra Gubben 🙂

  3. Godkväller på sig Gubben.
    Det är till att få tidiga telefonsamtal om så viktiga grejor men kreativiteten flödade hos Maud ,,bra ide det där. Sas ja det är nog rätt kört där med ännu ett konkursmässigt bolag med chefer som lyfter enorma summor i månaden samt bonus och fallskärmar och gud vet vad…! Inte konstigt de behövs mer pengar till det.Fan rent ut sagt kanske man skulle lära de höga herrarna att rätta munnen efter matsäcken det börjar bli dags för det.
    Sen vad hundars färgläggning av Bores nymålade tavlor anbelangar så är det ju ett piffigt tillskott i paletten! Ha en skön kväll däruppe i Rämens skogar.

    • Hej Filifjonkan!
      ja men visst är det listigt men dyrt 🙂 Det är ju konstigt att det som gäller för alla oss andra, dvs rätta matsäcken… , det gäller inte politiker och deras hanterning av våra skattepengar.
      Hundarna – jo men visst! Och så bidrar de ju till att öka upplevelsen för de jyckar som kommer efter 🙂
      Ha det bra och sköt om ryggen!

  4. Man måste ju avundas alla betydelsefulla kontakter som du har. Ger mig fan på att du har kortnummer både till Maud och den där yppiga tingesten. Avunds!

    • Jepp, så är det. Gubben spelar en central roll i allt av betydelse och det finns ingen begränsning what so ever i hans kontakter 🙂
      Hm, kortnummer??? vad är det? 😀

  5. Hej Gubben
    Att hon väckte dig är ju förskräckligt ,men att hon väckt sig själv med lite nytänkande och inte bara miljödrömmar som inte verkar går att förverkliga, är alltid något…
    Nisse

  6. Hej! Inte visste jag att du var här också, en trevlig överaskning. Apropå överaskning så kommer Maud med sådana titt som tätt. Ja skattepengar still SAS, skattemedel till Dala airport. Snart betalar vi allas flygbiljetter, fast jag själv bara har flygit några få gånger i mitt liv. Jag vill att mina skattepengar ska gå till gubbor och gummor som är gamla, så de kan få gå och skrota och äta gott, samt ha ett liv. Maud ja….visst har hon lagt ut de senaste åren?

Kommentera

