Tunnelbana till trädgränsen

Han tankade bilen på hemväg från Stora Staden. Dryga 13 kronor per liter. Smaka på den! – Man kanske skulle ta tunnelbanan lite oftare, väste Gubben sammanbitet, gick in till kassan och betalade.  Problemet är att det är så glest med T-banestationer i Rämshyttan. Närmaste är 22 mil bort. Lite opraktiskt.

– Du har ju buss, hade Maria Wetterskäftig (MP) sagt sist de talades vid om den saken. Jovisst! Praktiskt när man ska till Långsjön och fiska eller till Örnäset med hundarna. – Och nu ska ju Maria snart ta makten över bensinprist, Gubben ryste inför tanken…

Bussen fungerar inte ens in till stan för att handla. Såvida man inte har väldigt gott om tid, ett par dagar eller så. Och har friska ben nog att ta sig från busstation i centrum till varuhusen i utkanten. Dvs är pensionär och har knogjärnet med sig så att man kan försvara sin matkasse när man passerar Mc Donalds.

Gubben bestämde sig för att ta upp frågan igen med Maria. Nästa gång hon ringer. För själv ringer aldrig Gubben någon politiker. Av princip. Det är illa nog att rösta på någon av dem. Men han är alltid tillmötesgående när de själva hör av sig. Alltid beredd att dela med sig  av sin vishet… 🙂

– Konstigt att det är så tyst från Maria, tänkte han, bromsade in framför garaget och klev ur. – Hon varken syns eller hörs… Men lika så bra det, har ju fullt upp med planering av  fiskeveckan med gubbarna, muttrade han, drog upp garagporten och körde in Mulle. – Över trädgränsen finns ingen politik… Han gick med lätta steg in och tog itu med utrustningslistan.

23 thoughts on “Tunnelbana till trädgränsen

  1. Ja, det där med politiker… jag jobbar på att finna ut om det finns något hopp för Sverige efter valet. Som om jag vore den rätte att bedöma det 😉

    Kram på dig!

  2. Åk tåg Gubben! Du ska få rejäl rabatt av mej 🙂

    Finns det plats för en till på fisketuren?
    Jag kan göra en jättekort packlista.
    Varför är det bara Gubbar som åker på en årlig fisketur? Kan Gubben svara på det…

    • Tack för det – men banvallen utarför stugan saknar spår – går tåget ändå, tror du?

      Så klart du får följa med! Vi behöver någon som hackar is till drinken 😀

      Gubbar och fiske – hör liksom ihop på något sätt. Egentligen förstår jag det inte riktigt. ”Kärringar och fiske” – det låter liksom fel… 🙂

      • Gubben får väl leta reda på nån bra räls!
        Jag måste tyvärr meddela att jag är skitdålig på att hacka is och blanda drinkar. Jag är däremot väääldigt duktig på olika sorters agn OCH på att hälla upp annan dricka. Känner inga kärringar. Gör Gubben det?

      • Kan det räcka med att gå som på räls, tro?
        Utan ishacka och drinkar blir det inga kärr… flt… fruntimmer på gubbarnas fisketur.
        Agna på en rödingkrok är inget för kärr… fruntimmer – dom kan inte alla nödvändiga knep och riter och vad jag hört så går de t.o.m. UT I SJÖN med kroken 😀

        Och så var det det där med kärringar… hm, kan vi ta det när jag kommer tillbaka?

  3. Hej Gubben, grr ja du bensinpriset och Maria är då rakt inte kompatibla med varandra så vad du gör rösta rätt det skall Filifjonkan göra var så säker. Kommunikationerna för landsortsfolket är svårt att överhuvudtaget tala om finns ju i inga om man inte kan få hänga med någon skolskjuts förstås..men man måste ha bilett som Lindeman sa ju!
    Ja knogjärn kan vara nog så bra men tegelsten i handväskor är med en perfekt sak att dänga med…nåväl Gubbe lycka till med fiskeveckan och glöm inte isdubbarna

    • Fniss… ja inte är det enkelt att åka vare sig med eller utan bilett här ute i obygden.
      Kors, tegelsten i handväskan… och här kommer en annan med ett ynka litet knogjärn. Där ser man vad kvinnor på landet kan hitta på 😀

  4. Kärringar och fiske går alldeles utmärkt att kombinera. Jag är kärring och gillar att fiska både att meta och flugfiska, ja även en och annan pimpelstund kan det bli!!!
    För övrig vill jag ha mera tåg till folket! Varför har spårvagnarna plockats av spåret???

    • Yipppiiee! En fiskekärring minsann! Du ställer alla mina fördomar på sjökanten… och flugfiske… Hm… fast du bor ju vid forsnacken eller…?

      Här har de t.o.m. tagit bort spåren – bara banvallen finns kvar 😦

  5. Må fiskelyckan vara riktigt god.
    Jag blir alldeles grön av avundsjuka när jag
    tänker på fångsten som halas upp.

    Sist vi åt fisk var det en dysmakande Tilapia
    från en påse ur frysdisken. Farmad var den också.
    Det enda som gick an var priset.

    Bensinen behöver jag gudskelov inte klaga på just nu.
    Husbilen går ca 7 miles per gallon… (näää inte mil)

    Hälsning från mig till dig ovanför trädgränsen
    på andra sidan Atlanten.

    • Ja, så är det… hon och alla de andra protentaterna hör av sig då och då. Inte pleliminärt för att få min röst utan mer för att få veta hur de ska få alla andra att rösta på dom.
      Jag är nämnligen expert efter att ha röstat på politiker i hela mitt vuxna liv 😀

  6. Det har hänt att jag fått mina fiskar varma, men då har jag väl gjort mig förtjänt av dom.
    En och annan abborre har jag fått upp i byn vattendrag, men det är långt mellan gångerna.
    Om man fiskar i grumligt vatten vet man aldrig vad man får på kroken.

  7. Har vi inte tillräckligt med is ochsnö här? Har du provat Rämen?
    Eller är det kärring-fritt som lockar? Lite typ FF som vi sa på min tid.
    Ha det bra iallafall!!

Kommentera

