Soffliggarna starkt fram i dalaby

Futtiga 11 majgrader. Ändå värmde solen där de satt på Rämshultebänken och ljög. Gubbarna. Ja, om man nu ska vara ärlig så var det Arto i Utrippan som ljög. Gubben bara skarvade lite grann.

Dagsverket var avklarat och 11-kaffet väntade. För Gubben innebar verket att han tänkt ut vad han borde göra i morgon om andan faller på. Och för Arto att han släppt in katten och kontrollerat temperaturen i hönshuset. – Eller om vi skulle ta en fegis, föreslog Arto. – Ha vi inte gjort oss förtjänt av det?

Det blev en fegis. – Ahh… guagott! Arto smackade förnöjt. – De verkar som om att det går ovanligt bra för oss i det här valet du Gubben. De klantar sig ju värre än någonsin Gubben nickade förnöjt. – Ja, det är nästan så man skulle gå å rösta Arto satte den ädla drycken i halsen. – Nä, ta’t lugnt, jag skojar bara. Här, ta en öl till!

– På tal om annat… undrar vart bävern tatt vägen? Verkar som vi får hugga ven själva i år…

Sedan spekulerade de i vart bävern tagit vägen. Och varför…

Fastighetsskatten, fastslog Gubben!

Innan solen gick i moln han de med att notera att detta var för senkommet som kassatillskott för deras del…

39 thoughts on “Soffliggarna starkt fram i dalaby

  1. Det där kassatillskottet är väl förresten lite senkommet även vid 21 års ålder om man inte fått det gratis ännu; då måtte det finnas en anledning. Det riskerar snarare att bli en kassaförlust om man vill förlusta sig.

  2. Hej Gubben
    Det är knappast en nyhet att politiker sällan lyckas se alla konsekvenser av sina förslag. Och det gäller båda blocken.
    Och min kommentar till den nya såpoperan är att nu går det skam på torra land. Fast det liknar Big Brother. Vad är det för sedeslösa skriverier: Skärpning Gubben annars vill vi ha Redaktörn tillbaka. Sex ska va gratis. Möjligen firas med kaffe och negerboll. Sånt kan man ta betalt för. Fast sjäv gillar jag inte negerbollar.
    Nisse

    • Hej Nisse,
      Jojo! Styra och ställa till det, det är de lika duktiga på 😦 Men vad ser jag? Gillar du inte mina skamlösa ordvändningar? He he! Men att sex ska vara gratis – det ställer jag gärna upp på 😀

  3. Menar Gubben att ni är så taskiga att ni snor bäverns med stor möda avverkade och hemtransporterade byggnadsmaterial, och eldar upp det! Inte konstigt att han flyttar då, bävern, med så hög beskattning!

  4. Så Gubben menar att jag kan ligga kvar i den Blå Soffan och så fixar sej det mesta. Eller…

    Får jag också en fegis eller är det bara för gubbar? Trodde gubbar mest fick festis…

    Ska Gubben med till Hardangerland? Där blir det festis 🙂

  5. Det blir förståss soffliggarna som kommer
    att avgöra valet. Det gäller bara att hitta på
    vallöften som passar dem. Vi borde väl bli
    upplysta vart pengarna till löften skall komma ifrån
    det har alltid varit difust på den punkten.
    Nu kan ”de” i komunblocket i alla fall inte höja
    husskatten igen
    (väntar samma bakslag härborta. Sänkta husvärden
    och höjd skatt om inte ett under sker. Suck! it sucs för
    en pensionär)

    • Den skatten retar så många att nu duggar det tätt med löften om undantag och lindringar. Och alla med lite vett inser att alla pengar till sist tas av folket 😦
      Aj aj, har ni samma elände att vänta?

  6. Kom att tänka på en gammal låt:
    ”See you later alligator”
    Sen får vi se om det är så illa
    som det låter.
    Bifogar en kram.

    • Taack för kramen! Den värmde i regnrusket. Jo, det är nog så – vi rättar in oss och anpassar oss till det som kommer. Och det brukar gå rätt hyfsat ändå 🙂
      Kram tillbaka!

  7. Klart bävern flytta – han fick väl veta att det skulle bli dubbelbeskattning av hans sjönära hus. Sen hade han väl också fått straffskatt för han inte hade bygglov.

  8. Här kommer jag flygande hem efter en tur till det granna landet och så ligger Gubben på soffan FORTFARANDE!!!

    Halloooooo, hallo….hvordan står det til?

    Gubben har väl inte…nä, det kan han inte ha gjort. Eller? Snälla, säg att det inte är sant. Flera av mina vänner har försvunnit på samma sätt. Fastnat liksom. Och kommer inte loss. Vägrar släppa taget. Drar sej bara undan och tror att världen har flyttat dit. Hela världen. Utom några få tappra…

    Gubben… har väl inte skaffat fejsbok???

  9. Elva grader fortfarande?
    Händer det nåt på rämshyttebänken eller sitter Gubben bara och flinar mot solen, så som gubbar gör så här års 😉
    Inte minsta lilla ljug?
    Elvakaffe?
    Nåt?

  10. Det är till att ha blivit medlem i ledighetskommittén.
    Okidoki ”Kronblom” klarar Eulalia av det, så får väl vi
    göra detsamma. Själv försöker jag knåpa ihop något,
    men först skall husbilaen städas.
    Hoppas soffläget är riktigt skönt.

  11. Kan det vara så att den importerade husvagnen upptar Gubbens tid så till den milda grad att han glömt bort sin blogg?

    Hoppas solen skiner på dig. På mig sken den bara då och då när jag besökte mitt västra grannlän idag. Större delen av dagen var det regn, åska och hagel.

    Ha det gott på ljugarbänken, Gubben! 🙂

  12. Jag vet vart Gubben är förnånstans…
    …i min grisbur 🙂
    Vet inte hur länge han har bokat in sej. Han tuggar klöver och har det så bra så, men vägrar säga nåt om husvagnar och andra åkdon.

  13. Hej Gubben! Hoppas verkligen att inte de 11 fjuttiga majgraderna höll i sig utan att du och ditt istället har en riktigt skön midsommar där på bryggan vid Rämmen.

    Midsommarkram!

    Som svar på Björns fråga; Vet inte och undrar också.
    Så här lång tystnad känns ovanligt seriös.

  14. Måste man tutta eld på 100,000 skr för att
    bevisa hur korkad man är. Jag tror inte det.

    Saknar dig fortfarande.

  15. Svar till MissiZippi m fl. ”prova på att vara fattig !!! Ja, jag säger då det! Själv känner jag mig rik när jag får besök …” så skrev Gubben i cyndis blogg den 23/6. Så nog lever han upp då och då. 🙂
    Men det verkar som om han ”vilar på hanen”. Eller hur man nu ska beskriva det. Jag hoppas verkligen att han kommer tillbaka till ”bloggosfären”. *hörde du Gubbe?*

Kommentera

