Kritiserad vattenförsörjningen moderniserad

Han tittade upp på björken vid vattenbrynet. Några gula löv högt upp antydde vad som väntade. Luften full av fukt förstärkte bilden. Urax verkade dock inte bry sig om att Gubbens sommar på något märkligt sätt blir kortare för varje år utan lyfte benet och uträttade omsorgsfullt sin markering. Förstärkte signalen som dikets okrönte härskare med att sprätta energiskt med tassarna.  

Gubben gick för sig själv igenom allt han uträttat av allt han tänkt sig hinna med. Ingen smickrande balansräkning. Men det kommer väl fler somrar. Och kritiken från Gubbens kära hustru får mötas med att han i alla fall hann säkra vattenförsörjningen. Nästan – det är bara taktäckningen kvar. Men det finns nog torv kvar även nästa år…

Då har nog pastorn det värre. Uppdraget att få ordning på frälsaren och hans frälsta har komplicerats då två nya spelare kastats in. Dessutom lite av djävulens advokater bägge två. Man får hoppas att pastorn inte tagit sig vatten över huvudet, så att säga!

9 thoughts on “Kritiserad vattenförsörjningen moderniserad

  1. Listan är alltid längre än sommaren av någon anledning.

    Det är tur att du håller en avsidesboende a´jour om vad som sig tilldragit utanför den egna byn, för här har varken frälsare eller advokater synts till.

  2. Men godmiddag Gubben.. Jaha det har jobbats med egna vattenledningen. Klokt det och snygg blev det med ju . Blir det månne taklök också?
    Ja ang djävulens advokater så var det mitt i prick benämnt. Men gamla ordspråk är fyndiga de säger ju ingen rök utan eld visserligen kan dimridåer ibland lura ögat och någon skogsbrand skall vi väl inte tro i de kvarteren heller,, ja vi får avvakta Klappar din Urax som markerar revir åt er båda,

  3. Fasen, vad fin! Har du gjort den där!?
    Det däringa med djävulens advokater är jag inte så insatt i (skam till sägandes har jag varit försjunken i navelskådande här) men jag antar att de är de där som brukar säga ”Har man tagit f-n i båten så får man ro honom i land (eller henne om det är en feminin f-n) 😀

  4. Ja, ingen skall inbilla mig annat än att sommaren blir kortare för varje år. Den var längre förr. Vet bara inte vem jag skall skylla på.
    Köpte en saftmaja på loppis för nu skall äpplena komma till jäsning i år.
    Präster som tar sig vatten över huvudet, tycks ta dopet på allvar, själv doppar jag mig ännu men behöver höja halten frostfritt i mig ibland för att hålla värmen och djävulen på avstånd. Fast jag har ju inte sett honom ens, men det är ju ett motiv lika bra som något annat.

  5. Civ ing: Jo, och i detta fall började redan i unga år …

    Cici: Nog händer det stora saker även i din ”avkrok” av vad jag kan se. Tänker på de där lurviga sakerna…

    Cyndi: Väggarna är inklädda i månghundraårig ek så vi öser upp en skvätt så ofta vi kan 😀
    Så nog tror jag vi klarar oss …. men du har en koja jag gärna vill se 😀

    Imse: Ja, den stackarn är blöt mest hela tiden 🙂

    Filifjonkan: Gomiddag på sig själv! Taklök finns med i tankarna – heter det inte ”vedumtak” ??? Vad röken beträffar så får vi väl se vad som ligger bakom när den skingras… och Urax ja, tur man har honom till hjälp 😀

    Shirouz: Jo, kan du tänka dig, alldeles själv också 😀 Vad det andra beträffar så får de gärna kapsejsa för min del !

    Liberum-Veto: Då är vi helt eniga om den årstiden! Aha, äpplen… det låter utsökt. Mycket bättre än gammalt dopvatten 🙂 Själv har jag intsallerat en utedusch eftersom jag tröttnade på badtemperaturen. Lyser bara solen en stund så blir det riktigt drägligt!

Kommentera

