Vänsterböj med förhinder

Han hade just växlat ner inför den långa vänster som väntade när den bärbara telefoneringsapparaten ringde. Gubben grämde sig över att ha missat möjligheten till en fin utgång (med lätt antydan till väl kontrollerat bakhjulssläpp). Bromsade istället ner farten och tog samtalet.  

– Hej Gubben, leeget? Den dialekten och det långsamma tempot gick inte att ta misste på.

– Men hej Mona! Jodå, tack, har just missat en fin vänsterböj men det är jag ju inte ensam om, eller…

– Äh, reetas innnte Gubbe! Meen aallvaarlig nu, dee e just dee ja ville snacka mee re om… Och så följde en lång och omständlig beskrivning av läget; … varken leekare eeller maxtaxa på daagis hjelper ju… jeevla skit, alltsåå… och Lasse, heelveete, där kan man snacka om veensterbööjar aalltså mee bååde tvärgir och rundpall aalltså… åå, seen den där bruttan Maria, ee inte den bruuden liite  föör snajsig, aalltså, va? Vaa faan, Gubben, vad ska jag göra?

– Du ska träna högerböjar, sa Gubben underfundigt, som haft god tid att tänka under Monas utläggning. – Det är bara i högerböjar du kan köra om Fredde och gänget…

Du meenar fria ååt kaapitaalet… va sjysst, meen jag röstar aaldriig på Fredde, bara så du veet, aalltså!

– Just det, Mona! Men nu vill jag koncentrera mig på mina egna böjar. Sköt om dig och lycka till i högertrafiken. Och så fortsatte Gubben sin resa med Alfan genom Östgötaslätten.

I Borensberg hade folk gått man ur huse för att vinka åt Gubben… Det är inte lätt att vara ödmjuk!

12 thoughts on “Vänsterböj med förhinder

  1. Jag förstår så väl att Borensbergarna gick man ur huse för att välkomna Gubben. Så celebert besök är de nog inte vana med till vardags. 🙂

  2. Feröktansvärt otur att få ett telefoneringssamtal mitt i en så skön kurva. Den kunde i o f s vara lite mer doserad, för det vill Alfor gärna ha så att kraften går ner lika mycket i asfalten genom bägge bakhjulen. Men jag antar att Gubben trakterade sitt fordon i syfte att njuta av stunden, och inte för att vinna något distanslopp.

  3. Vänsterböj på knäna (knaaak), högerböj på nacken (knaaaaaak…såg Gubben ISS förresten?) å sen en liten mittenböj (knak) och en rak höger (aj!) och en vänsterytter (mål!) och…nä, nu får det va färdiggymnastiserat. Dags för alldeles för starkt kaffe!

  4. Morrn på dig Gubben. Men åh du är ute och gör vägarna osäkra. Borensbergare samling vid pumpen alltså trevligt med sådant välkomnande
    Ja de två damerna rök ihop ordentligt efteråt. Någon fick på nöten så skalet krackelerade en aning. Men vänsterböjarna hm,,(en halv böj har man ju hört talas om) de tycks fara den breda vägen de! Vart den bär det vet vi ju..fniss En bra måndag till dig och ev medföljande Borensbergare icke att sammanblanda med Tunabergare..

    • morrn på sig själv!
      Jodu, här nöjer man sig inte med byvägar i Dalarna. Ut i stora världen och se sig om är det som nu gäller 😀 Halva böjar och feberfri, kärt barn har många namn !

      Tuna Hästbergare menar du?
      Sköt om sig!

  5. Var du i Husbyfjöl? Det är ju nästan mina hemtrakter, men själv väntar jag på Ulrika marken, då originalen kommer ut. (jodå, jag försöker vara ett själv… 😉
    Tänkte också säga att jag hade inte refuserat kommentaren, jag kan ha klantat mig när blogger började med ny blogkommentarsspamfunktion, det förvånar mig icke ett dugg.
    Väntar spänt på att få se om Mona tar upp det här med högersvängen och varvar Fredde och de andra… 😀

    • Husbyfjöl? Ja, Husbyvägen gjorde jag osäker men ”fjölet” såg jag aldrig till…
      Vad Mona beträffar så gjorde hon en riktig högersväng i gårkväll – snart är blocken eniga om det mesta – tänk om de själva kunde inse det 😀

  6. ”Det är svårt att vara ödmjuk” …
    när man som Gubben är perfekt i varenda sväng 😀

    (Skämtsamt, lite åt MacDavis hållet, musikaliskt sett

    )

Kommentera

