Skatt på Stark Sprit Stärker i glesbygd

Centralmaktens senaste utbrott väcker starka och uppskattande känslor i byn. – Äntligen verkar de förstå hur viktig vår näring är för byborna, som hembrygdsföreningens ordförande C-G Svensson sa på gubbrådets möte.

Lönsamheten på föreningens viktigaste produkt har stadigt minskat i takt med ökad smuggling och sjunkande systempriser. Därför vittnar  Anders med svansens utspel om en klarsyn som vi i glesbygden länge efterfrågat. När han utbrister ”Man ska arbeta inte smuggla sprit” ger det oss i föreningen styrka och inspiration att jobba än hårdare…

– Kanske kan vi redan i år starta filialen på Morberget, säger Lars Lurberga, hembrygdsföreningens kassör och därmed den som bäst av alla i byn begriper sig på lönsam nationalekonomi!

13 thoughts on “Skatt på Stark Sprit Stärker i glesbygd

  1. Tänkte på Gubbens den där brunnen…Gubben hade väl inte smugglat dit dom där brädorna va?

    Och hur var det med macAllan i brunnen. Hur kom Han dit? har han arbetat sej dit på hederligt sätt?

    Jag ser att Gubben intresserar sej för nationalekonomi idag, men jag hoppas att han hinner med lite annat också 🙂

  2. Hej igen, Hm.. landets BNP uppbäres till stor del av hemkokerierna självklart är det så.Flera filialer bör startas ty det ges arbete däri åt traktens befolkning vilket också är bra för BNP. Det spiller ju över med på ortens Tunn- bindare som går mot en ljusnande framtid
    Kassören är en klok man helt klart!
    Liksom ortens Gubbe!

    • Är det inte konstigt – oavsett vilka som styr och ställer är det ändå till sist uppfinningsrika smålänningar som avgör om vi ska törsta eller inte 😀
      Ha en bra dag!

  3. Det är klart att man inte vill bli dubbelbeskattad genom hårt arbete. Får jag föreslå Jackie Danielssons månsken, som arbetsnamn?

  4. En klen tröst för en stackars skattebetalare…..jag hittar ju ingen filial i min närhet!!! Har nu irrat i skogen flera veckor, sagt att jag plockat bär (fast jag har köpt av en kortvuxen bärplockare) och plockat en och annan kantarell, medan jag letat efter en pysande skorsten….
    VAR FAN HÅLLER NI TILL???

  5. Ta å stärk opp dä rejält å sätt dä på traktorn! Nu je gammbene mitt se pass läkt ihop att ja könn bräsa igen. Vi få ta opp tråda där vi tappe dem, fast ja minns då int varsch, minns du?
    Skit samma, ja virk nya!
    Nä, nu måss ja slut, katta je baki döra å vill in!

    • Åh, BB! Nu vart jag alldeles förlägen. För att inte säga både betagen och betuttad. Men betittad är nog en sämre idé. Men om vi släcker lyset så spelar ju sånt nån roll.
      Jag håller på med traktorn min men den är som inte riktigt klar. Det är nåt med pysventilen, tror jag. Det pyser alldeles förskräckligt varje gång jag drar i veven 😀 Men snart så!

Kommentera

