När alla röster talar värmländska!

I går var det bilfri dag. Det firade Gubben genom att bränna några hinkar 98-oktanigt på en ordentlig tur genom stora delar av Värmland. Med friskt mod och 3500 varv/minut styrde han, i arla solljuset, sin Alfa Romeo över frostbitna myrar ner mot Fredriksberg. Men det var mindre klokt skulle det visa sig!

Där hade nämligen dalaupproret ännu inte avslutats. Masarna hade tagit bort vägen. På en sträcka av minst tre mil var asfalt ersatt med lera och stensprut. Till ljudet av ilsket smattrande dalagrus puttrade Gubben fram på tomngång, och där…

 

 

…där var de skyldiga. Ilskna dalmasar gjorde allt för att hindra Gubbens vidare framfart. Dumpers öste mer grus och lera framför Alfan, grävmaskiner tog stora munsbitar ur marken och Gubben hade fullt sjå att ratta runt dessa lömska fallgropar. Sedan dök upprorsledaren själv upp!

I ett tappert försök att värva över Gubben till upprorsmakarna uppmanade hon (jo, det var en hon) Gubben, med en jätteskylt på biltaket att ”FÖLJ MIG”. – Aldrig i livet jag ligger bakom dig och blir nedsmetad, muttrade han och lät henne försvinna i fjärran. För att sedan, i egen sakta mak leta sig fram till fast asfalt. Att dalaupprorets ledare hytte med näven när han passerade kunde han leva med 😀

Väl fri från upprorsmän tog han vägen mot Lesjöfors, la i trean vid skylten RÄMMEN (jo faktiskt, Värmland har nästan ett RÄMEN) och drog ner till sjön för en fikapaus vid kyrkan. Förutom en kyrka bestod Rämmen av en man som klipte gräs och tre uthus samt en kylig förmidag.

Vid Hagfors la han i tvåan och svängde ut på 62:an. I med trean, fyra och femman och med ett brett leende och spinnande twinnkam gick färden mot Munkfors. Det vara bara det att någon jävel hade bytt ut Munkfors mot Stöllet. Ett sabotage som Gubben upptäckte först i, just det, Stöllet!

Men vad gjorde det? Han fick ju istället njuta av Klarälvens mäktiga strömmar och bränna några liter extra 98 oktan. Vilket var helt gratis eftersom mackförstånderskan i Ekshärad bjudit på en full tank. – Det kostar inget. Har man en Alfa Romeo så behövs allt stöd, hade hon leende sagt till en förvånad Gubbe när han ville betala…

Medkänslan var inte sämre i Torsby. Där var krögaren på vägkrogen redan förvarnad om Gubben med Alfans ankomst, visade honom till bords och bjöd på en viltfärsbiff med grönpepparkryddad gräddsås, stekt potatis och grönsaker. – Hoppas det ska smaka, och var inte ledsen för det där med bilen – du kan ställa den på skroten i Eda om den orkar dit… nej, nej, jag bjuder!

Ut på E45, mätt och belåten med värmlänningens enorma vänlighet och generositet mot Alfaägare drog Gubben ner mot Sunne och Arvika. Backen vid Frykdalshöjden tog han på femman. Visste ni att man pratar värmländska i Värmland? Jodå, och när alla runt Gubben gör det låter det riktigt rätt på nåt vis. Rösterna alltså, men huga hur de röstar… vilken rysare!

Arvika var intressant. Staden bestod av pizzerior samt farthinder, en tös med barnvagn och en takkapad Volvo 142. Gubben la i trean, lämnade gatuvimlet bakom sig och drog snabbt ut mot Åmotsfors. Se Åmotsfors och sedan vila i Koppom var planen.

Gubben såg Åmotsfors men någon vila i Koppom blev det inte. Koppom var nedlagd! Av samhället återstod bara några rester och en Deutz-Fahr med bergsjölastare samt doften av kogödsel. Jo, just det, en gumma med cykel stod för gatulivet. Rätt ska vara rätt!

I Årjäng var klockan redan halv tre! Hög tid att styra hemöver. Men först ska en hemlighet avslöjas. I trakten av Karlstad bjuder man gubbar på stark kaffe och hembakat. Det visste ni inte! 😀

På väg mot Kopparberg ringde Mona och retade Gubben för valresultatet i Värmland. – Träna nu på vänstersvängar så du också vet hur sådana ska tas…

Ja, vad säger man? Men en härlig tur var det. Och nu ska Alfan tvättas och ställas av för vintern.

21 thoughts on “När alla röster talar värmländska!

  1. Jaså, var det bilfritt igår minsann 😉
    Konstigt… för jag hörde talas om en Liten Värmländsk Gubbe i sjuårsåldern som fick syn på en bil. En Alfa Romeo (jo, faktiskt!!!) IGÅR och sen dess har han liksom tappat rösten helt.
    Och det där med Munkfors ska Gubben inte vara lessen för. varje gång jag åker mot Paris eller Venedig så hamnar jag i Torsby eller Stöllet eller nåt.

    • Va säger du, en liten Oli… Jag ska se till att han blir medlem i Alfa-klubben, där har ingen hittills haft tunghäfta 😀
      Å jag som brukar hamna i …
      Sköt om sig och det och sånt!

  2. Hej Gubben. Men har du varit ute och vädrat Alfan!
    Det gick ju utmärkt med 5ans växel i motlut det var ju rena racern ju. Men du det där var ju miljöpartisterna som stoppade trafiken däruppe på vägen såg du inte hon Maria du vet det var ju hon med skylten ”Följ mig”
    Skönt du lärt henne försvinna , Slika kvinnliga inviter bör man sky. Så du blev bjuden på både bensin och mat. Värmlänningar är ett rekorderligt folk de som ser skillnad på folk och folk. Så de hade lagt ned Koppom sa du det var välan inte älgjaktens folk bara som haft rena vilda västern däruppåt i skogarna väl men kanske inte eftersom gumman på velocipeden var kvar och inte nedlagd så..? det där ed vänstersvingar förlåt vänstersvängar skall det vara skall man akta sig för det är farliga saker det,,se trafikstadgan därom. Så Alfan den gamla trotjänaren skall få vinterrocken på och vila nu efter lång och trogen tjänst. Värme har du välan i ladan däruppe vid Rämen hoppas jag. Ha det bra nu då efter din sväng genom riket.

    • Hej Filifjonkan!
      Det är allt bra att jag har dig – tänk att det var Maria W… en sån luring! Åh älgjakten, då var det därför jag fick huka mig bakom ratten när det small – jag som trodde det va stenskott! Nä, nu ska jag ut och krama Alfan i laduvärmen!
      Trevlig helg på sig!

  3. Hälsade han inte på hos ”Skrot–Kalle” i Eda? Hade varit intressant med en liten rapport från bilkyrkogården. 🙂
    Men risken var kanske att Alfan fått stanna där. 😉

    Förr i tiden (på 50–talet) låg gamla bilar från 30– och 40–talet staplade i högar överallt i skogen runt huset. Idag är det säkert bättre ordning men mindre fantasieggande.

  4. Ah, jag som ju skall passera Stöllet nu i helgen (hoppas jag); då får jag följa skyltning mot Munkfors istället! Kommer dock endast bränna 95-oktansbränsle, men en tur tänker jag i alla fall ta.

  5. Jaså… ja, jag cyklade till jobbet som vanligt.
    För övrigt känner jag väl till ett flertal av de av Gubben uppräknade orterna. Kan för övrigare rekommendera den tecknade serien ”För en handfull môskaser” som ger en introduktion i värmlänningarnas kultur.
    Och jag tänker inte avslöja vad det står för födelseort i mitt pass.

  6. Hmmm Du har alltså varit i Årjäng. Jag hade bjudit på en kopp starkt kaffe om Du hört av Dig. Gör det nästa gång!

    Tyvärr är vi också drabbade av de här vägarbetena med lotsar. Men det är bättre än det vi drabbades av på väg ner till Göteborg, ena körbanan avstängd utan vare sig lotsar eller trafikljus. Det var rena vilda västern, fräckast först.

  7. Det finns ju mer saker i Arvika som Du kanske missade; rondeller i mängd, mattsvarta Chevrolet, gubbar på traktorer och massor med fina bilar – oftast av amerikanskt snitt…

    Åmotsfors är sedan den nya sträckningen av väg 61 också i stort sett nerlagd förutom pappersbruket då vill säga men det ligger vid en utfart som inte används…

Kommentera

