Knapplöst inget för gubbar i klimakteriet

”Allt i mobiler” stod det på skylten i entrén. – Lovande, tänkte Gubben, men mindes att de också haft ”Allt i ljud”. Så fan heller! Inte hade dom kassettband FE90 till hans kassettbilradio, inte. – Inte sedan millieniumskiftet, hade slyngeln i infodisken sagt med illa dold överlägsenhet.

Gubben hade då lovat sig själv att aldrig mer sätta sin fot i den butiken. Men, nu måste han ha en bättre bärbar telefoneringsapparat, så var det bara. Eller ”mobil” som folk envisas med att säga. ”Mobil” är ett tillstånd, en egenskap, och inte någon jävla pryl. Men ingen verkar begripa allvaret i denna misshandel av vårt svenska språk…

– Lika eländigt som alla dessa särskrivningar, muttrade Gubben och sparkade undan grinden till butiken. – God middag, han lyfte på hatten men utan att, som annars, buga. Inte för att slyngeln (det var samma finniga lintott som sist) skulle fatta markeringen men det kändes liksom bättre. – Har ni en bra bärbar telefoneringsapparat?

Lintotten tittade granskande på ufot, som helt uppenbart var drabbad av en senkommen manlig klimakteriekris, log (återigen lite väl överlägset) men samlade sig och tog sig an gubben i den gröna filthatten.

– Mobiler, javisst, vad får den kosta? Gubben gjorde slyngeln uppmärksam på att han inte avsåg att förhandla om något pris utan endast köpa en BRA apparat. – Då, vet jag, den här är riktigt bra! FaceTime naturligtvis, Retinaskärm med superskärpa i alla färger med pixlar så tätt att inte ens det mänskliga ögat kan se dem, videoinspelning och HD, kamera med LED-blix och 5 megapixlar.. sa jag att den klarar multitasking?

– Nä, det gjorde ni inte, men går den att ringa med? Gubben visade tydligt att han var måttligt imponerad. – Och har den riktiga knappar, uttag för yttre antenn och bra batteri? Annars fungerar den inte på fjällfisket, förstår ni unge man?

Lintotten gapade… och så kände han igen Gubben med kassettbanden, tryckte på knappen till lagret och ropade, högt, så det hördes över hela butiken; – Har vi någon Ericsson från 1999 med yttre antenn kvar…

– Tack för hjälpen, sa Gubben, lyfte på hatten igen, vände på klacken och strosade förbi hyllan med ”Allt i mobiler”. – Jo, pytsan! Flina kan ni men sälja bärbara telefoner – det kan ni inte… Multitasking – nä, dra mig…

– Hm, kanske jag kan hitta riktiga telefoneringsapparater på nätet, tänkte Gubben, svingade sig in bakom ratten till Mulle och drog iväg till Jula för att införskaffa ett rensband till avloppet. – Undrar om sådana också kommer med multitasking…

13 thoughts on “Knapplöst inget för gubbar i klimakteriet

  1. Multitaskat rensband till avloppet…det tror jag Klas O har. Klarar allt från rödgrönt kladd till ormsvart avskum… Binder dessutom ihop det hela till små kuber som lätt mult(n)ar. Taskigt men… Maria We måste ju gilla det! Låna en stationär telefoneringsapparat och ring henne genast! Fan Gubben, det KAN vara en lösning på hela skiten ju!!!

  2. Hej Gubben. Hahah så kul ja du belyser verkligen dagens telefonproblem. De kan allt numera jag bara väntar på att den kan sy byxor med om man matar den med en bit tyg men ringa näe knappt eller knappar som man ser vad det står på dem eller lagom stora att trycka på näe.Trycker man på en knapp så ha man raskt tryckt på 2. Sen vet inte jag om jag har någon användning av att tanka ner musik eller film om jag är i byn och handlar på ortens Icabutik eller skriva några viktiga dokument just då. Ja tekniken är på gott och ont. Skall säga dig en sak oss emellan jag fick en ny fin microvågsugn med 8 knappar på hahha,,,den blev mig övermäktig, jag gav bort den och köpte mig en ”senilmicro” den med 2 st vred på. Det ena med tidsangivelser det andra med små figurer för hur varmt man ville ha. Precis lagom eftersom jag bara tinar upp fryst och lagar lite mat i den använder min spis i stället
    haha Jag förenar mig således med övriga fossiler i min by! Ha en bra dag.

    • Hej där!
      Jag tror visst vi har en del gemensamt när det gäller teknikfrossa – Jag har exakt samma erfarenhet av mikrougnar. Vår dyra fina digitala supermikro finns hos sonen. Själva gör vi som du , vrider på två vred och äter när det plingat 😀
      Ha det bra bland dina fossiler!

  3. Rätt rutet Gubben, nu är vi två som vägrar kalla en telefon för ”en mobil”! Ser med spänning fram emot marknadsundersökningen, om det möjligen finns någon telefon som lämpar sig för telefonsamtal.

    Särskrivningar är ett gissel, och hur man som stort statligt verk kan ge sig till att särskriva sig redan på kuverten är obegripligt. Kan man vägra betala bilskatten till en särskriven mottagare? Transport Styrelsen, motbjudande…

    Ibland kan det dock bli roligt, som kiosken i Katrineholm vilken erbuder ”Mjuk och kul glass”

    Orso

  4. Gubbens predikament påminner mig om den gången 1972 jag läste i en populärvetenskaplig tidskrift att det bästa kassettbandet som fanns att tillgå på marknaden var Scotch SC-90HE (och det kortare SC-60HE). Det speciella med dessa kassettband var koboltoxidbeläggningen. Jag gick genast till den lokala musiktillbehörsaffären för att inhandla ett exemplar av kassettbandet. Emellertid var personalen i affären dåligt underrättad. Det skulle inte förvåna mig om de inte ens hade läst tidskriften. I stället lurade de på mig något sorts substitut i form av ”Scotch Dynarange” utan någon som helst koboltoxid.

  5. Tycker faktiskt att ”Nalle” passar bra idag också.
    Kanske till och med bättre. Dessutom är en nalle
    mobil. Misstänker förståss att leendet var åt det
    överseende hållet.

Kommentera

