Major hotar Aj-fåne

Det verkar som om Gubben kan ha hittat en lösning på sina kommunikationsproblem. Tipset kom från major Kronwreck i Lillhöjden, gammal signalist med gedigen utbildning på RA 122. – Det finns inget bättre, säger majoren övertygande och hänvisar till den stora Norrlandsmanövern 1956, där den t.o.m. kunde användas för att rekvirera öl från stadshotellet i Lycksele.

– Hela 100 UK-kanaler, 3,5 m antenn och väger bara 9,2 kilo plus batteribördan på 19,8 kg men den kan du ju klövja på Urax, argumenterade majoren. – Å det bästa av allt – jag har en i ladan som du kan få köpa billigt… innan jag annars säljer den på Blocket. Stor efterfrågan förstår du!

På Gubbens fråga om den var olåst så att hans gamla SIM-kort kunde användas så såg majoren först en aning tveksam ut men fann sig snart; – Jodå, ladan är visserligen låst men du får låna nyckeln…

Snacka om aj-fån-killer!

23 thoughts on “Major hotar Aj-fåne

  1. oh herregud slå till direkt men se till att det är mjuka polstrar i axelremmarna bara! Vilket fynd
    och i olåst lada med men för tydlighetens skull vilken lada den med 4 hjul eller den röda träiga? Ha det bra då Gubben och hälsa majoren.

  2. Och vilken tur att det inte blev frågan om ett kombinationslås. Inte ens någon född 1956 hade kommit ihåg det idag.

    Question: på vilket BB, vilken barnmorska och vilket klockslag var du född. Allt för säkerhet skull.

    • He he! Nä, men majoren har minne som den häst han red i kavalleriet 😀
      Växjö privata, Frida jansson, 0522. lite osäker eftersom det var så länge sedan 😀

  3. Hej Gubben
    Ja, 1956 fyllde jag 16. Nej inte skulle jag vilja ha en sån där på ryggen. Jag använder sällan min mobil, men om jag går ut i skogen ensam kommer den väl till pass.
    Nisse

  4. Jag tycker den ser förfärligt krånglig ut. Klarar Gubben så många rattar och reglage? Och tyngden för en gammal man? även om Urax
    hjälper till.

  5. På den tiden värmde rören gott och ingen stressade med digitala inställningar. Man fick kalibrera och ha lite andakt innan man kanske fick kontakt.
    Nu blir Liberum riktigt nostalgisk, och kanske vill han åter sätta upp en dipolantenn mellan skorsten och björken i hörnet av tomten. Det var mer känsla förr.

  6. Det där måste ju vara en dröm för en riktig karl, massor med knappar och rattar! Om dom sen inte funkar eller är helt obegripliga spelar mindre roll. Har jag märkt.

  7. Med tanke på UKV blir jag också riktigt nostalgisk.
    När vi flyttade till Kanada 1975 införskaffades en Telefunken som hade UKV. Och det var viktigt med tanke på Sveriges utlansändningar. Maken drog en antenn från apparaten upp och ut på högsta taknocken. Det här skulle bli ”fina fisken” trodde vi och lade örat till högtalarna, som i sin tur visslade, bubblade och gurglade mellan allsköns språk på både ”slaviska” och svenska. Det var ren tur om vi lyckades urskönja några ord, en hel mening eller helt fantastiskt få in hela programmet en dag i veckan. Och här kan vi idag se på Svensk TV. Man måste erkänna att vissa framsteg har ernåtts allmänheten även på den här fronten sedan 70-talet, telefåni eller ej.

    • Oj oj! En till som tycker jag ska slå till på majorens erbjudande. Appar?? He he! Bäst att fråga någon yngling i Värmland om den saken…
      Hjul… vilken fantastist idé. Jag måste kolla i gargaget 😀

  8. Ping: Svårfångad get skapar oro i dalabygd « Gubben vid Rämen

Kommentera

