Tokiga gubbar har Grålle – kvinnor har det inbyggt

Kebabkriget på lekis rasar vidare. Nu har Mona, Maria och Ve-Lasse bestämt att de ska föreslå en gemensam matsedel. Ve-Lasse ville ha kebab varenda dag men fick ge sig. Det blir därför soppa på torsdagar. Men i den solidariska kompromissens anda kallas nu även soppa för kebab.  

Under tiden har Gubben haft lite annat för sig.

Hans nya Grålle har hämtats hem under dagen. Naturligtvis var det Mulle som fick uppdraget. Ett uppdrag slutade lyckligt och nu står Grålle i sitt skjul och väntar på att få göra tjänst som båtuppdragare och i snösvängen. Gubbens Ammie skakar på huvudet men inser att det inte är lönt att bråka om saken – vill han absolut ha en Grålle så är det väl så!

Det är väl inte mindre tokigt än att nu fått för sig att en mobil med extern antenn är ett måste i den Gubbska fickan. – Skulle du våga flyga med ett plan som har inbyggda vingar? Nä, tänkte väl det. Och med den övertygande argumentationen lät hon sig nöjas. Inte bara nöjas, ska sägas. Nä, i morgon ska hon t.o.m.bjuda Gubben och Lasse (nä, inte Ve-Lasse) på rotmos och fläsklägg. En del kvinnor har det – inbyggt! 

Gubben för sin del bjuder på en inblick i Cilla-lagottons fantastiska värld. En värld fylld av inbyggd livslust och charm!

11 thoughts on “Tokiga gubbar har Grålle – kvinnor har det inbyggt

  1. Åh, vilken fin Grålle. Hoppas han klarar sig utan Mulles hjälp när han ska börja jobba. Gubben får nog muta honom med lite rotmos, om det
    blir något över.

  2. Tror Gubben att det är färdigkrånglat med matsedeln nu? Vad tror Gubben om efterrätt. Eller skulle det kännas fel…

    Och så undrar jag om Gubben kan komma och hjälpa mej med soffan. Tänkte på den där Grållen om det gick att dra eller skjuta eller helt enkelt locka in soffan på nåt sätt.

    Hade Grållen några appar? Gubben får titta efter. Den har kanske inbyggda vingar!

  3. Ett sånt flygplan vill jag ha.
    Tänk så lätt att parkera utan vingar.
    Att få slippa bli hängande mellan bilar i parkeringsfickan.
    Härligt! Något att se fram emot.

    Mvh fru Jetzon
    med en Sidekick i garaget, men som får den andra
    hälften av draganordningen levererad från Michigan idag.

  4. Hej Gubben Jag vill bara göra dig uppmärksam på att soppa räknas som fisk hur solidarisk man nu än är. Men det var en rekorderlig Grålle du fått tag i? Har du budat på den på byns tradera eller? Snösvängen sa du ja det står inte länge på nu såg 0 grader och -3 på prognosen för nästa vecka så du får sko den med rejäla doningar! Men inbyggda vingar kan jag välan inte tänka mig den har men kanske sprutt på motorn så du kan tävla med traktens andra grållefartvilde,…. Bra du har ryggtilifonen ifall Idkerberget blir den övermäktig.

  5. Om nytraktorn måst åk bil för å förflytt sä hur hadd du då tänkt du skull ta dä hit? Kömm int du snart ta ja bussn ne, å då val ä int rolig. Hä kömm å slut ve n fläskläpp, ba så du vet!
    Nä, nu måss ja slut, rotn ska moses!

  6. Att en riktig karl inte kan leva utan traktor har jag också fått uppleva. Och att varje karl måste ha en egen, det går inte att dela med en granne eller så.

    Om man inte kan tänka sig att följa med i ett plan med aldrig så stora synliga vingar är nog inte ett med inbyggda ett alternativ.

  7. Oh ja, jag nickar när jag läser Cicis inlägg, jag tror det är något med motorerna, jag har själv varit med om att en man som vi kan kalla VWalle kom hemdragande med den ena efter den andra (för att inte tala om den tredje. Eller fjärde) folkvagnen i olika modeschanger. Jag frågade ”varför? du kan ju inte köra mer än en bil i taget?” varvid han svarade ”Du samlar ju på gymnastikskor och har bara två fötter, eller hur?”
    Så, där fick jag så jag teg. Jag tiger fortfarande… 😉

  8. Cyndi: Nä nä nä! Matsedeln lär det bli mycket tjafs om och efterrätten – usch, den vill nog ingen ha 😀
    Soffor flyttas enklast med traktens ungar som dragjon. Barnabete är nämligen tillåtet i blåbärsskogar och om det belönas med sagor om rymdhundar och giraffer!
    Aj då, säg inte att Grålle har inbyggda vingar – fast, det var ju inte tänkt att han skulle flyga …

    MissiZippi: Tänk, jag nästan anade att du skulle falla för det där smidiga fordonet. Kanske du kan sätta dragkroken på det istället för på sidekicken?

    Filifjonkan. Hej på sig själv. Du menar fisksoppa va? Jo minsann – även du är inne på inbyggda vingar till Grålle – eller var det tvärt om. Hus som helst – ett STORT litet snöblad har den i alla fall och kjedjor på däcken där bak ävenledes! Så, fall julesnö – här har vi Grålle 😀

    Barbro Binda: Grålle är lite fin av sig, förstår hon. Av fin gammal engelsk härkomst och då åker man bil ibland. Men jag hade ju tänkt mig att åka å hämta dig med Grålle i alla fall – så hopp av bussen i Sävaar så hämt jag upp dig där. Du får sätta fläsket på skärmen, Grålles alltså!

    Cici: Ja, då är det bevisat! Grålle åt männen och vingar till kvinnfolket 😀

    Shirouz: Sådan är vi – sa du skor? Jo jo- det känner jag till, minsann.

    • Herr skrivare!
      Uppmärksamt!
      Ja, Grålle har plogbladet bak. Men studera hur en frontlastare arbetar – lika mycket back som fram! Och Gubben gillar ju dessutom när det mesta går bakåt 😀

Kommentera

