Säkerheten först Mona!

Gubben hade just kommit in och stängt dörren bakom sig och Urax när hans bärbara telefoneringsapparat (modell Ericsson R520M) ringde. Gubbens modell äEn bestämd och tydligt RING-signal och inte nåt annat uppladdat tjafs… Han halade fram sin kapningssäkra och därmed smarta apparat ur innerfickan på den gröna ytterrocken och tryckte YES!

– Tjena Gubben, det är jag! (Hm, tänkte Gubben, det låter som Mona och då är det säkert Mona)

– Hej Mona, vad gör du uppe SÅ HÄR tidigt? Gubben ville anspela på att det var ett jävla sätt att ringa honom innan han fått sitt morgonkaffe. Samtidigt visste han att politiker aldrig bryr sig om väljarnas basala behov. Mycket riktigt, Mona är inget undantag därvidlag utan körde vidare;

– Jo, du Gubben, nu måste du hjälpa mig med Maria och Lasse… Maria hotar ju med att skippa det röda i samarbetet… medan Lasse å andra sidan bara blir allt mer påflugen… och jag vet ju inte vad jag vill… och det värsta är ju att folk tror att det är så som det är… Hon lät uppriktigt ledsen över den brydsamma och synbart osäkra situation hon hamnat i!

Gubben hällde upp en kopp kaffe, tänkte till i några sekunder… – Jo Mona, gör så här… Och så gav han henne sina hittills säkraste och bästa morgonråd den här dagen; Lägg av! (och så gjorde hon :D. Uppdaterat 26/10)

Han tryckte NO-knappen och la ifrån sig Mulle får nya skorTelias framtida vinsthot på köksbordet, njöt av sin frukost och gick sedan ut i garaget. Idag var det Mulles tur att bli garantivårdad. Nya säkra vinterskor stod det på dagens agenda.

Gubben själv, ja, han gjorde som Farbror Sid, körde säkert i sina gamla jeans!

12 thoughts on “Säkerheten först Mona!

  1. Jodå, jag har också en ringsignal som låter som ett skramlande brandlarm, även om också själva mikrofonen får min röst att låta både skramlig och burkig enligt dem jag ringer till. Tydligen skall inte handburna radiotelefoner hålla mer än maximalt tre modellväxlingar (vet ej hur det räknas i förhållande till kalsongbyten, men det kan inte vara en särskilt hög siffra). Dock har jag aldrig fått Mona i telefonluren. Kanske jag har en spärrtjänst som du saknar?

    🙂

  2. Hej Gubben..Så bra telefoneringsapparat du nu har att dona med ser så trevlig ut men att du kunde komma med så tusans goda råd till Mona s. Ahlin hade jag ingen aning om men man lär så länge man lever tydligen. Jaha skobyte sa du jo det är ett klokt drag men du har ju Grålle om det skull fallera i någon backe eller närkontakt med något krondike.. vilket jag hoppas slippa läsa om i redaktörens tidning,Ha det bra och sko dig själv med.

    • Jo den är toppen! Bara 10-12 år så där…
      Mona ja, hon har ju ställt till det för sig genom att inte ställa till nåt 😀 så henne är det lätt att hjälpa !
      Akta sig för halkan själv, vet jag. Tänk på ryggen 😀

  3. Tydlig RINGsignal!!! Vilket kap Gubben har gjort! Det är inte ofta man hör såna nuförtiden!
    Ja, va jobbigt det är med påflugna politiker. Ringa Gubben innan han har fått kaffe!!! Jag hade nog tryck på NO NO NO på en gång.
    Jag undrar jag om jag får nåt kaffe… har Gubben kaffekokare i garaget?

    • Nej ingen kokare i garaget – men det är en utsökt idé! Hör av mig när det är fixat 😀
      Tänk att så få har upptäckt storheten i det gamla, hm, YES YES YES

Kommentera

