Missriktad minnesvård

I morse tog de två morgontidiga kumpanerna en extra runda nere vid den gamla hyttan. Urax ville dofta av några spår efter gårdagens rådjursrusning och Gubben var nyfiken på om hembygdsföreningen gjort någon mer åverkan på lämningen. I något slags missriktad ambition att bevara ruinen till eftervärlden hade nämligen föreningen häromåret försett den med ett förskräckligt plåttak. Usch!

Detta bildspel kräver JavaScript.

Dessbättre hade inga nitiska minnesmärkesbevarare gjort några ytterligare ingrepp så Gubben var nöjd. Även Urax verkade belåten med besöket och for glatt runt bland stenar, stängsel och spännande dofter. Gubben skulle just ropa in honom när hans bärbara telefoneringsapparat ringde.

Gubben halade fram apparaten, tryckte YES och hörde genast att det var V-Lasse som snyftade i andra änden. ”Änden” förresten så kan det väl inte heta längre? Skit samma!

– Hej Lasse… är du ledsen? Gubben försökte låta tröstande. – Det ska du inte vara… Mona och Peter vill inget illa, ser du… de har bara lite svårt med när inte kartan stämmer med verkligheten

– Jo men vi hade ju lovat varandra, snyftade Lasse. – Och vi skulle ju ta makten… inte är det väl mitt fel att vi förlorade valet… jag är så jävla ensam, Gubben… vad gör jag nu, tycker du…Ohly övergiven på vänsterkanten

Gubben förklarade att det nog var bäst att fundera på om det där kravet på att alla alltid måste köra vänsterböjar är så klokt… man kommer ju aldrig framåt då… sluta med minnesvård…

– Men vi hade ju lovat varandra, snyftade Lasse envist. – Och Ida håller ju me… Gubben suckade, gav upp och tryckte på sin NO-knapp.

PS. Har ni sett att Car Bil är tillbaka. Hipp hipp. DET är minnesvård det!

13 thoughts on “Missriktad minnesvård

  1. Gubben måtte ha missat att V-Lasse nu försöker släta över sitt vänsterprassel med ”högerpartierna” S och MP med att han känt sig tvungen att ställa upp. Han fick tydligen pågångsmod av att prata med Gubben :))

  2. Jag skulle nog rekommendera förvaltningen ett besök i en av Sveriges mest minnesvärda medeltida städer, Åbo. Där har man helt sonika övertäckt hela den medeltida staden med grus, aska och ny bebyggelse och den är därmed väl skyddad från tidens tand. Den kan förstås beskådas via underjordiska tunnlar.

  3. Nejdå inte är Lasse ensam inte, jag råkar veta att han har en precis likadan vovve som jag har =).
    Jasså det där verkar vara ännu en plats jag har missat… Ser spännande ut.

  4. Taket ser ju stadigt och bra ut och Lasse ser mycket riktigt liten och ensam ut – så allt verkar vara under kontroll. Eftersom Urax ser nöjd ut.

  5. Ja, inte brukar jag bygga tak över mina minnen. Jag sparar dom mer i burkar och lådor liksom. En del i garderoben också…

    Minnesvård är inte alltid så bra faktiskt. Nuvården borde utökas däremot. Om Gubben kunde prata lite med V-Lasse om det kanske. Utöka Nuvården NU…då kanske han inte blir så ensammen lilla Lasse. Han lever ju mest på gamla minnen han, från V-stora dar för läääängesen!

    • Nuvården är angelägen, håller verkligen med dig. Och det verkar som om både Mona och Lasse börjar förstå det också men bara deras egen nu-vård vill säga!

      Min egen nuvård ska vi inte tala om – men kanske tralla en liten sång om… Minns du Snoddas? Nä, det kan du ju inte göra… 😀
      Han sjöng en sång om flottarkärlek, den ska jag tralla idag…
      ”Jag var ung en gång för länge…”

Kommentera

