Gubbe med fodral kartlagd på Preem

Han svängde in vid macken med tjutande däck och tvärnitade sedan för att inte ränna rakt in i pumparna. – Jävla avfart, hur tänker dom, muttrade han för femhundrafemtielfte gången. – Kunde de inte gjort en avkörningsfil… idioter!

Fumlade med kortet och förbannade tokskallarna som avbemannat snart alla mackar. – Tänk om alla gjorde som Raggmunken ändå! Men nix, nu är det VÄLKOMMEN, ANGE KOD, OK, VÄNTA, VÄLJ PUMP, OK, TANKA PÅ… usch!

Just då ringde det i hans bärbara telefoneringsapparat. – Hah, man har ju bältesfodral numera, myste Gubben, förde jackan åt sidan så att alla skulle se när han elegant halade fram sin R520M. YES! Nu var det visserligen ingen annan där men en behaglig känsla av kontroll var närvarande!

Detta bildspel kräver JavaScript.

– Är det Gubben? (det erkände Gubben men han kände inte igen kvinnorösten) Jag ringer från ABC Business Partner... (ja ha) får jag ställa några frågor? (jodå går väl an, ska ju ändå tänka, tanka menar jag…) Sedan följde en märklig dialog.

– Du var på Telebutiken i Ludvika för ett halvår Hur skulle han kunnat glömma den rågblondasedan, stämmer det? (Gubben stelnade till. Vad tusan… visst hade han lyft på hatten och skojat lite med den söta damen i rågblont…)– Jo, ja, men…

– Bra Gubben! Kommer du ihåg personalen där? (Gubben rodnade) – Jo, ja, men… 

– Braaa! Minns du också ditt egentliga ärende? – Jo, ja, men…

Braaa! Ditt Internetabonnemang var det ja… (Någon verkar veta allt om Gubben och vill nu sätta åt honom. Någon han retat? V-Lasse kanske? Eller t.o.m. Ryssen?)

– På en skala från ett till tio, några frågor om hur du blev bemött? Först, hur väl förstod hon ditt önskmål? (Gubben suckade lättat, vanlig kundenkät, faran över…)

– Ähh, tio…

Efteråt blev han mäkta imponerad. Tänk att de har sådan koll numera. Visst är det tryggt? Och det utan att Gubben kunde anses vara någon fara, vare sig för ambassader eller rågblonda damer i Ludvika. För inte var det väl så att han gjort ett så outplånligt intryck på den rågblonda att hon… nä… Men, man kanske skulle fråga. För säkerhets skull…

14 thoughts on “Gubbe med fodral kartlagd på Preem

  1. Jag ryser av blotta omnämnandet av mobiler och telebutiker. Tror aldrig jag kommer att repa mig så pass att jag skaffar en ny. Och här kom ännu ett moment, tänk om de ringer till mig och vill veta vad jag tycker. Har en känsla av att de skulle bli förfärade när jag mångordigt talar om vilka känslor jag har för mobiler och telebutiker 😀

    • Aha, var det du? 😀
      Nåja, men om du köper en sådan där gammalmodig apparat av god kvalitet så slipper du båda wappar, appar, internettar, mmsar och annat dyrt tok 😛
      Det där samtalet skulle jag vilja höra om – kanske skulle man tipsa telebolagen om dig 😀

  2. Men Gubben…det är ju synd att det inte matchar!

    Ring Rågblondie och fråga: Har du matchande … (konstpaus)…fodral?

    Och sen får väl Gubben köpa passande novembergrå tejp till fjärrkontrollen nästan gång Gubben handlar. Så där kan det väl inte se ut. Julrött!!!

    • Du ska få veta vilken match jag nu ska gå med flickorna på 3-butiken i stan – dom som tyckte jag skulle köpa en ryggsäck till nmin fina telefon! MMmm Rågblondie – menar du det ? Ska bli!
      Hade tänkt klippa bort fjärrkontrollen MEN den fick vara kvar för att framhålla apparatens gediget kraftfulla utförande 😀
      God Jul!

  3. Det var värst vilken snygg resväska telefoneringsapparaten transporteras i. Har du verkligen kontrollerat att storleken och tyngden inte ger sned gång med förslitningsskador i höften? 😉
    Ha det gott Gubbe! 🙂

  4. Och så är det olika kortmaskiner på varenda bensinmack.
    Och i affärerna också…. Ja usch! Och just som man vant
    sig vid en typ är det dags att byta. Och det gör de utan
    att fråga mig. Usch!

    Det där var en fin väska. Mycket finare än min gubbes.

    • Äntligen någon som förstår sig på fina fodral! Och som dessutom har den goda smaken att avkräva kortproducenterna tillstånd innan de ändrar på saker och ting. SÅ ska det va! 😀

    • Uch ja! Det putar och har sig väldeliga. Värst är det när någon kallar på mig. Då ska man treva runt och böka reda på putandet. Då är det mycket enklare med fodral 😀

  5. Ha, ha så himla lättlurade ni gubbar är!
    ( i början av inlägget trodde jag att du hade tagit miste och lagt in tevedosan i bältet….det skulle ha blivit en bra story….men då hade du missat Blondie förståss….)

Kommentera

