Konsten att tända en lampa

Till Borlänge Energi

Hej på er!

För en tid sedan (flera veckor faktiskt) meddelade jag er om att vägbelysningen utanför adress Rämshyttan xxx inte fungerar.

Då konstaterade vi att det är ni som sköter underhållet på uppdrag av Ludvika kommun. Nu undrar jag lite försynt om det underhållet inte gäller ”min” lampa?

Ni ska veta att denna lampa är det ENDA jag faktiskt har i återbäring på mina skattekronor till Borlänge kommun. Inga barn på dagis eller i skolor, ingen lön från kommun eller kommunala bolag, ingen hemtjänst (än så länge ska väl sägas – jag lär väl snart bli överkörd när jag hämtar morgontidningen och då kommer kanske lite skatteåterbäring), ingen färdtjänst och ingen socialhjälp.

Med tanke på att jag betalar ca xxxxxxx kronor till kommunen varje år så måste denna lampa vara en av de mest lönsamma satsningarna i Borlänge kommun, ja kanske i hela Dalarna! Och samtidigt en av mina allra sämsta investeringar någonsin – speciellt eftersom den inte ens lyser!

Efter denna rörande snyfthistoria måste väl även den mest förhärdade felmottagare vekna och skicka ut en arbetsorder om att tända mitt enda ljus i vintermörkret, dvs lampan utanför Rämshyttan xxx.

Eller i alla fall skicka mig en lampa så jag kan resa stegen, klättra upp och byta den själv. Eller, som en sista utväg ge mig information om lampan, dvs spänning, effekt, fattning och sån’t!

Med utmärkt högaktning och tillönskan om en strålande jul över alla vägar och gator

Gubben

18 thoughts on “Konsten att tända en lampa

  1. Den där inlagan kommer säkert att göra susen och ljuset ska snart flöda över dig och de dina. Men fram till det sker är det viktigt att du tar på dig reflexvästen då du ska hämta tidningen i morgonmörkret.

  2. Men hellvitte! Se till å ha lampa schläkt! Du je ju söm tjusigest i mörkre. Men far int omkull te kallsnön, lårbena je int å lek ve. Om du int vill lek ve dem söm sitt på meeeg…
    Nä, nu måss ja slut, yllebyxen ha hasa ne!

  3. Men vänta här! Gubben använder ljus från Ludvika kommun som Borlänge kommun fått betalt för?

    Jag misstänker att det är kommunalrådet i Ludvika som kommit personligen – kanske framtransporterad till Er adress av Sunnansjö Taxi & Buss som en kompensation för det frikostiga lånet på 1½ miljon kronor för några år sedan – för att få slut på ljussnyltandet, och för egen kommunalrådsliga hand skruvat ur glödlampan! 😉

    Nä, jag är ledsen att jag inte kan sprida ljus över detta mysterium på annat vis!

  4. Pårom bara! Det gäller tydligen att ”hänga på låset”.

    Här hos mig blir de glada om man påpekar att en lykta har slocknat. Hälsa dom det.

    • Ja är det inte konstigt att man måste ta till både humor och brösttoner.
      Vilken fantastisk syn det var att lyfta från Miami Internationella i mörker och se hela denna fantastiska matta av ljus under sig. Så jag tror dig – de blir glada!

    • Oj! Flög ni via Miami. Det förlängde resan.
      Kolla anknytningen Fort Lauderdale nästa gång.
      Continental 🙂 Om det blir billigare eller ej är
      förståss en annan femma.

  5. Hoppas det löser sej med lyset Gubben. Kanske kommer det ett lussetåg från Borlänge och lyser upp lite 😉 Om inte så kan Gubben titta uppåt ändå. Spridda meteorskurar hela natten. Då är det BRA att det inte är en massa störande gatubelysning ju! Men då får Gubben klä på sej och Gå Ut, inte sitta inne och gnälla!

    • Gubbar ska gnälla – vad vi annars göra? Titta upp får man ju bara ont i nacken av. Och meteorer kan man ju få i skallen. Och kläder kliar och stramar. Går man ut så bara halkar man och bryter benen av sig. Och sitter man inne så har man gjort nåt man inte borde. Vadå gnälla???

Kommentera

