Nu jävlar…

En halvmeter nysnö satte tillfälligt stopp för gubbarnas jakt efter den skyldige till den torka som drabbat byn. Men så snart Grålle rensat upp på gårdarna ringde Arto på Gubbens flyttbara telefoneringsapparat. YES! Arto kunde förtälja om en stark doft av mäsk över Idkerberget. – Nu jävlar…

Tretton minuter senare satt hela gubbrådet i Artos Land Rover. De tog bakvägen till Idkerberget, den över Sången. Visserligen var Sången-vägen oplogad men det bekymrade ingen. Vinterväglag hör liksom till bilden så här års och med fyrhjulsdriften inkopplad gick färden galant. Stämningen var hög och steg i takt med att gubbarna närmade sig målet. – Nu jävlar…

De lämnade bilen vid busshållplatsen, tog på sig snöskorna, och pulsade iväg mot Tuters säteri. Arto först, sedan i tur och ordning, Kronwreck, Lasse, Gubben och sist en tungt flåsande C-G. Mäskdoften blev allt starkare. – Fortsätt själva ni, flämtade C-G ansträngt, jag stannar och vilar lite… De övriga gubbarna förstod läget, nickade och fortsatte. Vid Tuters stall gjorde de halt. Det rådde ingen tvekan varifrån doften kom. – Nu jävlar…

Arto skulle just smyga fram och bana väg för en överraskande attack i syfte att rädda julsupen när stalldörren flög upp med ett våldsamt brak. – JÄVLAR…

13 thoughts on “Nu jävlar…

  1. Hade Grålle tjuvsmakat på mäsken?
    Jag bara undrar…

    I övrigt berikas mitt ordförråd med något
    som heter ”gårdssprit”. Vad är det?
    ”Hemkört” kunde jag redan och
    förr handlade man på systemet eller olagligt
    av en langare. Hembränning var inte särskilt
    vanligt. Det berodde antagligen på lukten
    som kunde sprida sig i trappuppgångarna :D.

  2. Jag hoppas Ni får igång er egen reaktor snart igen vid Rämen, då kan Ni koka strålande mäsk och få badvattnet vart åter igen.
    Nu skall jag tappa om det sista glöögvinet här och skulle behöva lite starkare vara till sillen i jul – och till spolarvätskan som frusit.

  3. Ja, jävlar va spännande!
    Ser ut som att Gubben har landat i ett riktigt busväder!
    Kommer den skyldige att åka fast, eller blir det Gubben som får skaka galler? När kommer plogbilen egentligen? Var inte alla hästarna hemma i stallet? Och när kommer mina Blå Snöskor?

    Många frågor. Vi väntar på svaren 🙂

    • Jo, nog är det riktigt ruggigt just nu. Inte en häst i sikte, inte ett enda landningsställ…
      MEN din blå snöskor är på väg 🙂 Alla andra frågor söker fortfarande sina svar .P

  4. Så här går det när man är ute i sista minuten….
    Varför har ALLA gubbar så dålig framförhållning???
    Själv ska jag njuta av mitt hamsterförråd som vanligt. Inne i den goa stugvärmen ska jag låta glöggvätskan fylla mitt inre…

Kommentera

