Taket av för giriga och väderlösa

Eftersom byfullmäktige vid sitt senast genomlidna möte beslutade avskaffa allt väder (då detta endast ställer till oreda och kaos och därmed enbart gynnar Elsa på OK:s lösnummerförsäljning) bestämde sig Gubben för att ta bort taket på sin gamla Rover.  Alltså, fram med borrmaskin, pendelsåg och friska takter!

Detta bildspel kräver JavaScript.

För övrigt kan meddelas att Gubben klarat den s.k. ”fattighelgen” under knapphetens lampa men utan alltför stora umbäranden. De tips, som flertalet tidningar han tjyvläste hos Elsa på OK kunde förmedla, ratade han naturligtvis. – Man vill ju inte dö fattig, som han sa till sin Ammie. För er som fortfarande inte har fått lön eller pension – här är Gubbens bästa tips;

– Man behöver inte enbart dricka 64-årig singel malt. Det går utmärkt att överleva med en 12-årig Macallan.

– Åk inte buss till stan. Välj istället taxi. Då slipper du både väntetid och onödiga fikakostnader.

– Ge inte hunden bara mördegsinbakad oxfile med rysk kaviar. Det räcker gott med stenbitsrom.

– Till sist! Ta bra betalt för alla spartips. Och bry er inte om gnäll om girighet eller annat sådant trams. Gubbens kontonummer är 345 998 760 – 45, Storslättens Enskilda Bank.

31 thoughts on “Taket av för giriga och väderlösa

  1. Jamen, det var verkligen bra tips. Särskilt det där med stenbitsrommen till hundarna. Det är klart att dom kommer att muttra lite men vad gär man när pensionen är så liten att man knappt vet om man har fått den eller inte.

  2. Det är la klart ångestsframkallande att sätta sågen i en nylackerad bil, oavsett syfte & målsättning. Det kan ju slinta…

    Single malt tipset anser jag vara lysande: Besparingen mellan 64 och 12 år är enorm, samtidigt som man sprider riskerna. Som vi säger här i mellersta Hallands inland: ”man ska aldrig ha all dricka i en flaska”.

  3. Jag sätter in en femma på kontot så att Gubben kan köpa sej lite takpapp. Det kan ju bli felväder! Säg till macallan att singellivet är dyrare än att slå ihop påsen med nån. Spartips alltså: Bo ihop med nån (som är billig i drift förstås)! Köpa hund till oxfilén verkar ju nästan som en onödig utgift Gubben!?

    Kan Gubben uppfinna en måndagsomvridare av delarna som blir över när han han tagit bort onödiga delar av bilen?
    Måndagsomvridare ja 🙂

    • Jag visste ju att du skulle bråka igen! Men det ska jag säga att ha oxfilé utan hund är som att ha singeln inlåst i skåpet och tappat nyckeln…
      Men vad säger du, bo ihop med en karl? Nä, där går gränsen. Föredrar en kvinna trots de höga driftskostnaderna!
      Måndagsomvridare – jag ska snacka med Arto om saken. 😀

  4. En kaffeburk att lägga tips i?
    Då slipper man skatten och så kan
    man öka den nödvändiga statsskulden.
    För att kamouflera burken kan man
    sätta en etikett såsom ”Afrika” eller
    något annat behjärtansvärt ändamål,
    men akta sig för att skriva riktiga namn.

    Är jag ute i fel väder?
    Hur i hela friden skall katterna klara sig utan oxfilé.
    De har ingen svångrem att dra in.
    Vi fortsätter att bo ihop.

      • Kalles kaviar duger inte åt de kräsna liven
        det skall vara beluga, så det så.
        Annars säger de upp sig med ett hiskligt mjauande.
        Jag behöver få en bonus jag också,
        men stämman nobbar.

  5. Tokskall! Ha du töjje bort take på gammbiln! Ha du tänkt göra som ungdomen å sitt te håle å vis opp skinken? Ja, du gör som du vill aschöle je ju ditt. Men na penninga skick ja int då du int ha bätter fasonen än sådär.
    Nä, nu måss ja slut, ja måss väck opp sovsäcken!

    • Kära BB!
      Tack vare dina vänliga rader är det med stor tillförsikt jag ser framtiden an. Nu får jag sätta extra fart för att bli klar med hålet så du får se mig från min bästa sida 😛
      Men inte behöver du ta med dig sovsäcken – jag är varm nog åt dig med. Och vad fasoner beträffar så ser jag även fram mot att få demonstrera dom lite mer handgripligt 😀

  6. Har Gubben inte råd att skriva mer?
    Har Gubben bjudit in Maud på en taklös biltur?
    (Hon kommer att föreslå att Gubben ska isolera bilen!)
    Och hur går det med min måndagsomvridare???
    Många frågor Gubben.
    Många frågor… 😉

  7. Jag förstår att det rasat in pengar sedan du lämnade ut kontonumret, vilket har reducerat tiden vid datorn, ja…

    Kanske något att ta efter… kunde ge tips om hur man skaffar sig en gammal nedsliten gård i utmarkerna och lever lycklig på den 😉

    Nu har vi dessutom utökat besättningen med nya lamm… kunde kanske ta betalt för att visa bilder på dem… hum… eller inte!

    Nej, jag är inte menad att ha pengar, tror jag! De klär mig inte… så jag låter dig ha monopol på den idén… att tjäna storkovan, alltså 😀

    Kramar från mig <3<3<3

  8. Tips helt i min anda! Ska ta råden och följa dem till punkt och pricka, jag känner att både jag och min ekonomi går en ny vår till mötes. För att inte tala om katterna som slår ihop tassarna och ger varandra high five vid blotta tanken på de kulinariska läckerheter som väntar dem. De har redan vält ut matskålen med ”torrisar” 😀

  9. Jag ser att Gubben framtidssäkrat sin Rover genom att göra hål i taket. Vad ”framtidssäkrat”, tänker nu vän av ordning.

    Jo, jag har noterat – liksom många andra lärda och olärda – att modet går i cykler. Och nu talar jag inte om cykelmode, utan om att utseendet på våra persedlar förändras och återkommer med viss regelbundenhet. De s.k. utsvängda byxorna var ”inne” ett tag härom året, en återkomst efter 70-talet. Ibland skall det vara skinnpaj, såvida inte modet föreskriver att även överplagget skall vara av jeansmaterial. Många tonårstjejer använder kläder som deras mödrar gömt i garderoben från ungdomsdagarna.

    Så det är väl bara att vänta sig att den gamla hederliga cylinderhatten kommer till heders igen. Och när det händer, ja, då kan Gubben åka Rover utan att behöva ta av sig huvudbonaden.

    Jag blottar min hjässa för Gubbens framsynhet!

  10. Håkan, Car Bil m fl som undrar! Ingen fara… Gubben tar bara lite sats 😀
    Mycket att stå i, just nu! Maud O, Muhammar el Khadhaffi och några till har ställt till det bara!

  11. Lite dåligt tycker jag nog att Gubben är ändå. Vartförnånstans är min Måndagsomvridare? Jag beställde en för flera ljusår sen!
    Måste jag fråga K/G Addaffi? K/G an Han sånt?

Kommentera

