S-sväng raserade dalagård vid hemvärnsövning

Som om Gubben inte har nog med jobb just nu och inte ens hinner med sina bloggvänner så klampade hemvärnet in på gården i går – och ställde till det! Lindrigt sagt.

Han hade precis ätit sin frukost när kommandon och taktfasta steg ekade över gården. Förskräckt tittade Gubben ut och såg då hur hela byns hemvärnspluton under ledning av nytillsatte försvarsexperten Peter H Ultqvist ställt upp för ett exercispass framför uthuset.

– På order från högsta ort, d.v.s. partihögvarteret i Morberget, ska vi idag öva marsch på låg höjd med helomvändning, vrålade Peter så det skallrade i takplåtarna.

– Utgångspunkten är att vi står fast där vi alltid stått – byborna måste kunna lita på sitt försvar, fortsatte Peter. Och när vi rör på oss så ska de imponeras av den styrka och beslutsamhet som alltid präglat hemvärnskårens trupper…

– Och kom nu ihåg vad ordörande Håkan J Uholt sagt i nya exercisinstruktionen; Helt Om är att inte vika sig under paraaplyet utan stå fast och gå vidare. Fast lite mer och tydligare!

– Avdelning Frammåt Marsch! Plutonen satte av. Mot Gubbens stuga.

– Avdelning Helt Om! Gubbens stuga var därefter sig inte riktigt lik.

Övningarna avslutades med att Peter satte vingar på Gubbens eka och beordade marin flygspaning över Rämen med omgivningar.

Peter försvann över Morberget.

Håkan vrålade från sitt högkvarter ”fäll in årorna karl”.

Och Gubben tog fram grovavskiljaren…

13 thoughts on “S-sväng raserade dalagård vid hemvärnsövning

  1. Hej Gubben
    Tack för dina klarlägganden så att vi vet vad politikerna håller på med.
    Är det ryktet sant att du har en filial på Stureplan?
    Nisse

  2. Nja, hemvärnet är inte att lita på. Men jag tror Gubben kommer att klara det här också. Grovavskiljare var det
    !!

  3. Tretex, några träspillror, en grovavskiljare och någon röd grann disajnad sak som jag inte vet vad det är. Var det en kvarlämnad present från di röde?

    Hemvärnet är alltid att lita på men pallen har jag inget förtroende för. Om du inte ska sitta på den förstås.
    Blir det ROT-avdrag nu?

    Ha det gott och passa tummen! 🙂

    • Tack Vildhund för dina goda råd och varma omtanke. Det behövs verkligen i röran!
      Men ROT-avdrag – nä. Av princip vill jag klara mig själv 😀

  4. Ja, vilket vinglande hit å dit 🙂
    Kan jag få låna Gubbens avskiljare sen? Tänkte skilja på engelskan och svenskan lite snabbt så att jag blir klar nångång. Jag skulle behöva öva lite på höghöjdsomvändningar och beslutsamma vinglingar och skulle behöva få loss lite tid till detta. Har Gubben en tidfasthållare också? Jag är inte redo för fredag riktigt känner jag…

    • Det var inga små önskemål. Men låt mig se nu. Avskiljaren blir ledig i nästa vecka – räcker det? Och omvändningar finns det gott om – varenda blaska ger ständigt exempel 😀

      Tidfasthållare? Hm, vilken strålande tanke. Måste ta upp det mer ARTO…

  5. Fy så dom ställer till det i Gubbens stuga! Tur då att du har så fina maskiner att ta till. I annat fall hade kvasten fått sopa rent och då hade ju allt hamnat i samma hög.

Kommentera

