På brukarnas väntelista

Han hade tagit cykeln på sin morgonrunda med Urax. Detta för att han väntade samtal och ville hem lite tidigare än vanligt.

Hej, jag ringer från vårdcentralen. Maria heter jag. Du hade ringt oss. Maria lät mycket vänlig och rar på rösten.

– Hej Maria! Jo… och så förklarade Gubben att han fortfarande väntade på kallelse till sin årliga hälsokontroll/uppföljning efter händelsen för några år sedan. Och visst, han var uppsatt på väntelistan – för besök nästa år någon gång – kunde Maria förtälja. Antagligen förväntades det att Gubben därmed skulle vara nöjd och ytterst tacksam att han inte var  bortglömd. Han fanns ju på väntelistan!

Gubben insåg visserligen att stackars Maria inte var att klandra för S-styrets misskötsel av landstinget (sämsta i landet faktiskt!) men nu var hon landstingets röst. Så, Gubben förklarade att årlig uppföljning vartannat år inte dög och att om inte landstinget klarar av sina åtaganden så såg han sig tvingad att byta till annan vårdnadsgivare. Och fortsatte;

– Nu ser du till att den som ansvarar för besöksplaneringen ringer mig under dagen! Gubben använde sitt mest auktoritära tonläge och stackars oskyldiga Maria lovade framföra detta, d.v.s. lägga en lapp hos sekreteraren.

Ja jisses – Gud hjälpe oss! Men Herren kanske också ser oss som ”brukare”och har sin egen väntelista…

6 thoughts on “På brukarnas väntelista

  1. Förstår att Gubben fick som han ville och förnöjt kan putsa vidare på Råvern nu. Än så länge har ”varje år” inneburit ”varje år” för mig. *peppar. peppar*
    Att jag sedan måste ringa och påpeka att ”flicksnärtan” glömde skriva ut medicin åt mig försöker jag ta med ro. 😉
    Ha en bra dag, Gubbe. 🙂

  2. Det var ju ett nytt sätt att rationalisera. Kan man överföra det till födelsedagarna också, så att man egentligen kan säga att man bara är hälften så gammal som man är i dagens läge?

Kommentera

