Skandal i dalaby – självplockade bär säljs på ICA

– Nu är fan lös, utbrast C-G när han stormade in i Gubbens kök.

– Har du hört att ICA-Olle säljer blåbär som nån bykärring plockat. 15 spänn kilot. Orensat. Oskattat. Oreglerat. Nu har vi snart ordningsmakten jävligt inpå knutarna. Skandal är det minsta man kan säga.

Gubbens Ammi kastade en handduk över gårdagens bärskörd på diskbänken.

– Men så fräckt. Har dom plockat bären själva. Det skulle väl vi aldrig göra, Gubben? Eller hur? Gubben nickade och vände sig mot C-G.

– OK, C-G, vi gör så här. Vi tar upp bärplockandet på gubbrådet i morgon. Byborna måste lära sig att man inte plockar bär utan garantilön och semesterersättning. Fan, det kan ju sluta med att de också kokar sin egen sylt

11 thoughts on “Skandal i dalaby – självplockade bär säljs på ICA

  1. Först var det inte midsommar än.
    Och sen blev det oktober tror jag.
    Så när skulle jag ha hunnit jobba svart i blåbärsskogen?
    Vet Gubben vart man ansöker om semesterersättning?
    Jag missade min och vill gärna ha en ny om det går.

    • Först ska det vara septembervernisage 🙂 Inte i svart utan blått. BLÅTT!!!
      Ersättning för semster låter ju heltokigt. Borde man inte få ersättning för missad semester istället. Sådan söker du efter semestern. Var? Ja, det skulle jag också gärna vilja veta !

      • Ja, just det! Jag säger ju det!!! För MISSAD semester! I år igen…
        Kan jag väl inte söka efter semestern när jag knappt har haft nån!
        Nu får väl Gubben ta på sej hatten!!!

        Septembervernissage…
        När Gubben säger det så där bestämt, så känns det nästan som att jag hinner.
        Säg att september är en jättelång månad.
        Säg det! Bestämt!

        Blått… med lite gula stänk då 😉

  2. I Stockholm plockar man bär och sylt i burkar i snabbköp. Nästan allt kommer från några företag i Skåne. Då skall banne mig också fabriksvillkor gälla för övriga plockare också. Går det bra på fabriker i skåne skall samma sak gälla överallt.
    Klagar folk kan de flytta till skåne för där är de effektiva och nästan all sylt kommer därifrån.

  3. Det är något konstigt här – det håller jag med om. Varför görs sylten på Bjärehalvön och inte i Västerbotten???
    Är det så att norrlänningar saknar företagsamhet eller… nja, det stämmer ju inte heller. Kan det vara för att det inte är underjordstillägg i syltfabriker?

Kommentera

