Partiets fel – inte mitt… kräver ersättning av kulbon

Med motorn igång skrapade Gubben bort frosten från Mulles rutor. Minus fyra grader. Frostigt värre. ”Skönt att det inte blåser” tänkte han, körde ut från garageplan och drog iväg mot en morgontur på Örnäset.

Det var som om morgonen tvekade. Skogens föreföll hålla andan i väntan på solens värme skulle silas genom grenverk och frusna löv. Och sätta fart på stillheten och tystnaden. Urax tvekade dock inte. Han satte full fart så snart Gubben öppnade bakluckan.

En svag vindfläkt. Ackompanjerat av judet från torra löv kom livet tillbaka. Han knäppte jackan, fällde upp kragen, rättade till hatten och stegade iväg efter sin fyrbenta kamrat. Nu var morgonen hans och Gubben njöt av naturens svala renhet. Vilken morgon! Vilken ljuvligt frostbiten morgon!

På väg hem. I jämhöjd med vägbommen vid infarten till Lars Jönsgården ringde hans T28. Gubben blev återförd till den bistra verkligheten. Och bister var även Juhultarn. Ty det var den stackarn som redan var vaken. Rösten, som annars är så förföriskt len var nu frostig värre.

– För helsike Gubben, nu måste du hjälpa mig… Utan att invänta Gubbens svar fortsatte han;

– Jag har ju aldrig gjort något. Fel alltså, och nu kostar den felfriheten mig 160 lakan. Hur kan det bli så? Och hur tusan ska jag nu kunna rädda ansiktet och hur fan ska jag få tillbaka mina kulor – ska jag kräva ersättning av mín kulbo, tycker du?

Gubben tog sats och skulle just förklara att det finns ”felfrihet” som kostar men Juhultarn fortsatte som om även Gubbens åsikt inte var värd att invänta;

– Nu står partiet och jag under samma trasiga paraply och jag hatar att bli blöt. Är det inte lika bra att partiet avgår? Det är ju ändå deras fel att jag står här… men det vägrar dom ju att erkänna… Hej då, kulbon kallnar!

14 thoughts on “Partiets fel – inte mitt… kräver ersättning av kulbon

  1. Ja, det var lite väl klantigt… själv hade jag blivit mest förvånad om jag funnit ut att jag kunde betala tillbaka så mycket på en gång, och låta resten dras från min lön 😉

    Mmmm… nu är hösten verkligen här 😀

    Kramar från mig <3<3<3

  2. Ja du Gubbe.
    Av någon outgrundlig anledning så tänker jag på Hoffa (och transportbasen vars namn jag inte minns) när Juholts eskapader dyker upp på löpet.
    Ha det gott vid Rämens strand. 🙂

  3. Erkänn nu.
    Gubben fifflar.
    Med nåt.
    Höstluft och inspiration.
    Stillhet och tystnad.
    Orättvist!

    Var det Gubbens sjö som man kune betala en väldans massa skatt med förresten?
    Eller har Gubben redan fifflat bort den?

    • Erkänner allt. Pudlar hela dagarna. Urax tycker att jag borde inspirera istället för att fiffla med krulliga hundar.

      Skatten är kvar. Under sjön. Men där ligger den nog kvar länge än 😀

      Orättvist, var ordet!

Kommentera

