Akut krisbrist i Rämshyttan

Morgondagens gubbråd kommer enligt initierade källor att ta upp den akuta bristen på kriser i byn. Medan omvärlden frossar i grekkriser, eurokriser, Juholtkriser, elkriser, vårdkriser, bostadskriser, skuldkriser och saabkriser kan Rämshyttan inte visa upp en enda liten skitkris i hela byn.

Troligen kommer gubbrådet att föreslå bildandet av ett särskilt krisråd som ska jobba med frågan fram till jul. Det sägs att Juhultarn ska bjudas in som sakkunnig. Även hans vapendragare W Aidelich lär vara aktuell. Juhultarn är ju en naturbegåvning i ämnet och W Aidelich uppvisar en enastående förmåga att krisförklara även de mest uppenbara framgångar.

Därför tror Gubben att byns krisbrist snart ska vara avhjälpt. Redan till jul kan vi, med lite tur, se fram mot höjdarkriser som tovningskris, hembrygdskris, vedklyvskris för att inte nämna det värsta – en riktig GUBBKRIS! En sådan skulle direkt slå mot byns kärnverksamhet, ljugarbänken i Rämshult. Och byns kvinnfolk… Och då djävlar…

 

26 thoughts on “Akut krisbrist i Rämshyttan

  1. Ja, jag kan inte hjälpa er där… har nog att hantera andras kriser så jag hinner inte med några egna 😉

    Tackar dock för ännu ett strålande inlägg på denna blogg! Alltid ett nöje att kika in här 😀

    Kramar från mig <3<3<3

    • Min kära Pennelina!
      Det där med kriser är ju relativt. Jag (och du) vet ju vad det kan handla om när det riktigt krisaar till sig – MEN som ”Gubben” låter jag både fantasi och realism flöda fritt 😀
      Ha en bra helg!

  2. Jag har lagt alla kriser på hyllan, tyckte att det blev lite väl många ett tag. Men om du behöver lite påfyllning så säg till så ska jag hämta ner några och sända dom till Rämshyttan. Kan dom gå som vanligt brev tro?

  3. Hej Gubben.
    Åh har ni bjudit in krisesset ja då skall det väl inte stå länge på förrän det brakar sta i Rämen med. Den annars så fridfulla idyllen åtminstone enl fröken på telefonstationen men då räknar hon bort Artoro förstås. Ja det är mycket nu och tidningarna säljer lösnummer som bara den.Krisesset låter ju tala om sig så det står en upp i halsen faktiskt. Kanhända en liten veckokurs för esset kunde avhjälpa lite grann! Men å andra sidan så har vi ju Saab eller har vi det nä det har fogden men det är det enda bolag jag sett som kunnat hänga kvar konkursmässigt så länge. Försök med det du om du skulle komma på obestånd! Fniss…fast jag tror byhjälpen träder in då i stället.. Ja sicken vecka men nu tar vi helg och firar advent. Ha det gott Gubbe däruppåt Rämen till.

    • Ja, nu är det advent – har försökt få staken 😀 att lysa hela dagen men det verkar vara fel på energin eller vad det är…
      Hur som helst, när det blir riktig kris i RÄmshyttan kallar jag in dig!
      trevlig helg!

  4. Rämnshyttan… Mellan Borlänge och Ludvika? Mina gamla hemtrakter (Falun) ÄLSKAR DALARNA!
    Vad flitiga och förutseende ni verkar vara i Rämshyttan! Gubbkris 😀
    Tack för ett underhållande första besök här. Återvänder säkerligen!

    • Men så trevligt – en nästan bybo! Hoppas att du inte känner igen dig i alla tokerier som händer här numera. Det mesta är… nä, skit i det! Du är under alla omständíghter hjärligt välkommen igen!

  5. Gubben,
    öm hä skull bi kris åt dä i Rämsta kan ja tal ve min Granngubbä. Han ha ju en slaktfärdi grisgalt, Göran, som an skä slakta tä jul. Galtn vill helst åka på hanses fyrhjuling men ja kan hjälp an knuff åv an. Annärs skä an slakt gammeltacka, Maud, mä. Så nog kan ni få mat i Rämsta tä jul.
    Tunhuken

    • Tunhuk,
      Där ser man! Det ska till en riktig tunkuk för att rädda julbordet i RÄmshyttan. Jag ska personligen se till att Arto plokar fram en riktigt välkryddad rackare till sillen om du vill hedra oss med ett besöK!

  6. Gubben,

    du har förmodligen rätt. Om man inte kan visa upp en kris av omfattning finns man inte. Och ni finns ju uppenbarligen, så jag kan bara gratulera er till en föruteseende och fruktsam krisberedskap!

    Däremot bör man lägga den politiska tonvikten vid populistiskt populära frågor som kattungar och andra storögda djur, inte tömning av utedass och latrintankar.

    • Aha, då förstår jag, Kärringa blev ganska storögd när jag erbjöd mig att plocka in disken i går – tror du det kan vara nåt? Annars är trekammarbrunnar och avloppsrör ett spännande område 😀

  7. Vill bara göra dig uppmärksam på att din adress som du publicerar leder till din blogg (gubbensbloggar), inte dina nya fräscha, den med alla nakna brudar. Eller vad det nu är. Lyckades inte hitta hit från den iaf.

  8. Det är chockerade. Och en rejäl kris skulle onekligen sätta Rämshyttan på världskartan, med CNN och liknande bokstavskombinationer rännande på orten.
    Fick för många herrans år sedan en inläst julhälsning på kassettband från en till vår familj bekant tysk som ”kunde” svenska (lät praktiskt taget som Kalle Sändare), med bl a följande fråga:
    ”… och trivs det med grisen i juletid?”
    Han måste förstås ha menat krisen.

Kommentera

