Med full gas in i Moderna Pensionsvalets träsk

Gubben svängde ut på motorvägen, passerade 120-skylten och tryckte gasen i botten. Alfan lyfte fronten en aning, röt som en frisläppt vårhingst och först vis 160 lättade Gubben på pedalen. Inte för att han ville utan för att hans flyttbara telefoneringsapparat skrällde.

– Hejsan, jag heter Adam och ringer från Moderna Pensionsvalet. Är det Gubben själv jag har nöjet tala med? 

Gubben svarade reflexmässigt med ett JA samtidigt som varningsklockorna ringde. Inte för att farten var på tok för hög utan för att han kopplade samman namnet ”Moderna Pensionsvalet” med gruppen hästskojare.

– Så trevligt, Gubben (Adam lät som om vi känt varandra sedan år tillbaka), har du koll på ditt orange kuvert… brukar du byta PPM-fonder ibland?

– Vad har du med det att göra? Gubben var klart irriterad.

Jo,  vi sysslar med rådgivning om vilka PPM-fonder som är bäst just för dig…

– Vänta ett ögonblick, Adam! (Gubben försökte låta vänlig och personlig) Jag ska bara slå på bandspelaren så att det inte uppstår något misstag om vad vi talat om. Vill du vara snäll och räkna tydligt från 1 till 10 så jag kan ställa in volymen. Börja räkna NU!

Trots att Gubben använt sin mest silkeslena och vänliga röst så la Adam på luren. Konstigt, tänkte Gubben och tryckte ner gasen lite till…

Livet som pensionär har sina uppsidor!

11 thoughts on “Med full gas in i Moderna Pensionsvalets träsk

  1. Jag såg att 75 är det nya 50 nu… undrar om det gäller efter vägen också!

    Hur som helst måste det spar en massa pengar då de flesta av oss aldrig kommer att uppnå pensionsåldern. Prata om en utdöende generation 😉

    Kramar från mig <3<3<3

    • Undrar vem som tar pengarna? Försäkringsbolagen är misstänkta!

      Tänk om fortkörningsböterna kunde sättas in på mitt pensionskonto – det vore en höjdare 😀

  2. PPM behöver vi gamlingar knappast bry oss i. Den utgör en så liten del av
    våra rikligt tilltagna pensioner. Se till att hålla gasen nere/uppe bara!

  3. Själv fick jag samma samtal hem till mig i min lilla urmysiga pensionärsstuga. Men jag har inte samma tålamod som du så jag sa bara: jag är pensionär (din idiot) så jag har pension. Och så la jag på luren.

    • Vad jag förstår har de ringt ett mycket stort antal personer de senaste dagarna. Tänk om 1000 går på deras trick. 1000 * 1200 = 1,2 miljoner på ett par dagar… inte illa! När börjar vi själva att ringa? 😀

  4. Tänkte på bilden, påminner lite om en Massey Fergusson kvalitetsmaskin från 1968, året som egentligen borde vara vår moderna tideräknelses start.

Kommentera

