Avbollade lokalpolitiker och rika bidragstagare irriterar hundägare

Det är ju sällan riktigt lugnt i byn. Men den här regntunga morgonen borgade för en stillsam dag, lämplig för vedklyvning och annan återhämtning. I alla fall var det Gubbens reflekterande förhoppning när han fällde upp paraplyet  och tog med sin Urax på sedvanlig morgonrunda.

Men redan vid dammbron brakade helvetet lös. Där stod Jimmie Å Kersson och hoppade av ilska och förtret. – Äntligen! Var har du varit hela morgonen? Nu måste du ta tag i de där politikerkorrekta polarna du har och skaka om dem av bara tusan… dom har snott min fotboll!

– Men… Gubben försökte slippa undan vilket bara resulterade i att Jimmie slängde sig ner på bron, skrek och sparkade, grät och bönade! Så, Gubben lovade att ta itu med bolltjyvarna… senare… någon gång… Jimmie lät sig därmed nöja, märkligt nog, och Gubben fortsatte sin hundrunda. Men han hann inte långt!

Vid hyttruinen satt Per N Uder och ojade sig. – Gubben, Gubben! Varför får inte jag tjäna stora pengar? Jag har ju varit sann sosse i hela mitt liv och van att berika mig på andras arbete. Varför ska jag sluta med det helt plötsligt?

Gubben försökte förklara att det kanske såg lite konstigt ut att få fett riksdagsarvode samtidigt som ännu fetare slantar strömmande in från egen verksamhet. Men det var inte argument som bet på Pelle… – Jag gör ju bara som alla andra riksdagspolitiker – berikar mig! Gubben gav upp, skyllde på Urax och hastade vidare ut förbi dammluckorna och in på stigen mot gamla sligbotten.

Eftersom Gubbens dag redan var allvarligt störd så var det inte att förvånas över att även besöket hos den vokalfattige danske ortopeden i Ludvika gick åt helsike. Men det blir en annan historia…

Som tur var väntade majoren på Gubbens gård när de två morgonvandrarna återvände hem. Kronwreck ville visa sin nyinköpta MC.

Varje dag har trots allt sin uppsida…

8 thoughts on “Avbollade lokalpolitiker och rika bidragstagare irriterar hundägare

  1. Hej Gubben Det var ett riktigt vidunder Kronwreck införskaffat. Kan vara bra att ha till höstens älgjakt kan tänkas för björn eller varg har ni väl inte däruppe vid Rämen? Ja jag såg att han inte får spela med dem men den andra får ju inte spela alls han numera vad jag sett Ha det så bra

    • Jo, björnjakt får det bli. Nu har vi en som skitit i diket härutanför – hoppas att han gör detsamma med oss om vi möts 😛
      Annars har vi några gubbar som spelat färdigt 😦

Kommentera

