Blåst på en gubbe

– Tar nog Alfan idag. Gubben hällde upp sin fil. Och tog ny sats:

– Jo, jag tar Alfan till Mora idag.Gubbens Ammie tittade upp, aningen störd i korsordet.

– Du klär dig väl varmt då. Tänk på att nackdrag inte är bra i din ålder. Ta din skinnjacka med pälskragen…

Filen smakade utsökt. Kyskåskall. Fjällfil. Sedan kaffe. Mörkrostig och kraftfull.

Alfan stod redan framkörd. Kraftfull även den. Väntade fulltankad på premiärturen. Bensin 98 oktan. Riktiga bilar går på bensin. Säkrast så!

Efter backkrönet vid Skarsås blev det stopp. Gubben styrde lydigt in Alfan och vevade ner sidorutan. Polisinnan hälsade och log.

– Och bilen går bra?

– Som ett spju… Gubben hejdade sig. – Tack, riktigt bra, var nyss uppe i hela 80 km/h. Inte illa för en så gammal kärra…

– Jo, såg nog att det gick undan över backkrönet. Tur för dig att vi inte hade lasern med oss idag!

– Kan ni va så elaka? Gubben såg uppriktigt lättad ut.

– Du skulle bara veta. Men idag räcker det med körkort  och en blåsning i röret här.

Efter denna båsning drog Gubben på sig läderhuvan, fällde upp kragen, flinade över hela det rynkiga ansiktet, vinkade till polisinnan, pilade ut och tryckte ner.

6 thoughts on “Blåst på en gubbe

  1. Fjällfil i all ära, men tacka vet jag tjockmjölk!

    Jag föredrar min gjord på långfil och färsk mjölk direkt från kossan, men många vill ju ha den gjord på tätört. Vill man det kan man alltid kvista över gränsen till Norge, där de säljer äkta vara i butiken 😉

    Kramar <3<3<3

    • Tro dé? Borde ha begripit det – jag som trodde det var mig hon blev förtjust i.

      Saknar min verktygslåda på nätet 😀 Skulle gärna vilja ha den tillbaka, eller tebaks för att bli mer begriplig 😛

Kommentera

