Hembrygdsföreningen exelerad i datamaskin

Sommaren hade knappt lämnat Gubbens gård förrän skandalerna åter igen skakar om byns pryda innevånare. Tänka sig! Alla hembrygdsföreningens medlemmar har registrarats i konstapel Kasks datamaskin. I ett s.k. exelark (låter ju ganska fint egentligen) lär man numera kunna hitta såväl kassör Lasse Lurberga som major Kronwreck med namn, adress, kända och okända barn och barnbarn, bilinnehav, elförbrukning och senast noterade sockerköp. Tydligen finns hela föreningen med…

Om detta är sant blir det inte nådigt för konstapel Kask. För det första är det inte lagligt att exelera folk i datamaskiner hur som helst och för det andra vet man ju inte till vad Kasken tänkt använda sitt ark. Visserligen hävdar denne lagens väktare att han bara har goda avsikter – d.v.s. inte tänker nytta uppgifterna i syfte att störa föreningens verksamhet.

Men tänk om föreningen inte bedriver någon verksamhet alls! Ja, ja, det är kanske svårt att tro. Men tänk OM!

Då har Kasken ett register över bybor som inte gör något. Och sådant är inte bra. Så, nu är alla i byn riktigt indignerat upprörda. Vad Gubben anbelangar får upprördheten vara ett tag till. Kasken har kanske haft nytta av uppgifterna. Det sägs t.ex. att kräftskivan i polishuset var ovanligt uppslupen detta år.

Så Gubben tar det lugnt. Lämnar sommaren bakom sig och satsar på en stillsam, oindignerad och okränkt höst i läshörnan.  I trygg förvissning om att MasterCard, ICA-Olle, konstapel Kask och Skatteverket har alla tänkbara uppgifter…

Gubben satsar på en oindignerad,okränkt och oexelerad höst...

Gubben satsar på en oindignerad,okränkt och oexelerad höst…

8 thoughts on “Hembrygdsföreningen exelerad i datamaskin

  1. Nog är det kränkande mot oss andra att Gubben lägger upp sina skosulor på det där viset.
    Jag registrerar detta och andra misstänkta detaljer, t.ex. UFOT som svävar intill Gubben.
    För övrigt håller jag med snyggingen på golvet. Har Gubben inga riktiga intressen?

    • AHA, du noterade det svävande U-fotet! De andra fotterna har slutat sväva för länge sedan – de bara kränker numera. På en fest nyligen kränkte de värdinnans vänsterfot. Det kallar jag kränkning det!
      Intressen? Jag? Men jisses, hela garaget och halva sjön är fylld av mina intressen.
      Själv då? Har du inga andra intressen än att kränka gamla gubbar? 😀

      • Inte går det att vara intresserad av en HALV sjö Gubben! Det blir bara ett halvt intresse och räknas inte. Ett helt garage däremot, kan kanske räknas. Men det finns säkert nåt som måste lagas och då räknas det inte.
        Eftersom jag själv räknas som gubbe i vissa sammanhang så intresserar jag mig en del för det där med kränkning. Det är ett givande och tagande s a s. Mina övriga intressen är naturligtvis bakning och städning 😀

  2. Inte tänker jag kränka gamla Gubbar och inte tror jag Urax missar en enda promenad pgra tex jazz. Välkommen tillbaka – har saknat framför allt Urax

Kommentera

