PTV är inget att orda om

– Nä, nu får det va nog med ditt småländska snålande! Nu klär du om dig och åker in till stan och köper nya jeans, Gubbe!

Gubben tittade förfärad, först på sina trasiga jeans, sedan på sin K.H. och sedan på sina jeans igen, muttrade  något om ”passform” men klädde ändå om sig och åkte in till Dressman. Ibland är det bästa att göra som Juhultarn – inte säga något!

– Jeans! Har ni jeans? Till mig!

Expediten som, lite aningslöst kanske, tog sig an Gubben var liten och nätt, bruna ögon och ett så rart leende att Gubben nästan tappade bort sin sedvanliga sträva framtoning.

Självklart, de här kommer att passa dig perfekt. Hennes leende var bländande. – Vill du prova? Gubben tog på sig solglasögonen, harklade sig och kraxade fram:

– Kanske det är bäst. Är det PTV eller PTH? 

– Fflåt, log tösen.

– Är det PTV eller PTH? 

– Nä, det är Lee... men vi har andra märken också… 

Gubben insåg förfärat att tösen hade haft träslöjd i skolan och inte hade en aning om vad passform betyder för vissa kroppsdelar. Och av någon anledning ville han inte gå in på detaljer…

– Får jag tala med butikssömmerskan? 

– Men vi har ingen… leendet började nu bli lite ansträngt så Gubben kunde ta av sig sina solglas.

– Ni menar att hon är ledig idag, sa Gubben överseende.

– Men du kan tala om att jag vill ha PTV och så kommer jag tillbaka i övermorgon… Gomiddag!

Gubben tog på sig hatten, for hem och tog på sig sina gamla jeans. De med passform.

8 thoughts on “PTV är inget att orda om

  1. Jag ler här och tänker på min vilde far som nästan studsade omkring när han kom hem från herraffären och hade upptäckt att numera kan man köpa byxor med resår i. ”Ingen knapp, ingen gylf, man kan äta hur mycket man vill!” som han sade.

  2. Skräddarsydda byxor kan ta hänsyn till PTV eller H men jeans… skräddarsydda? Nä Gubben wake up – det är 2013 i år

  3. Hallå Gubben!

    Kul att se att du lever och är vid gott mod. Ja,.jag med – även om jag förstår om du undrat. Ditt inlägg får mig att associera till gamle Satchmo, han, trumpetaren, du vet. När han av sin skräddare fick frågan om huruvida PTH eller PTV önskades så blev svaret: Well, let it swing!

    Må så gott.

Kommentera

