Lövet söker upphetsad lösning i Rämshyttan

Något spännande låg i luften. I alla fall om Urax fick avgöra den saken. Nosen upp, vädrade höger, vädrade vänster, svansen högt – alla tydliga tecken på upphetsning, Gubben själv däremot var mindre upphetsad. Vem går väl igång på att dagen skulle bli sommarens sista rest av värme och sol?

Medan Urax for fram och tillbaka analyserande dofternas betydelse blängde Gubben på björkarnas allt tydligare tecken på att hösten är här. Draperier av gult i det tappert men ödesbestämda kämpande gröna lövverket. En del säger att hösten är vacker. Självbedrägeri, menar Gubben, bara ett desperat sätt att dölja besvikelsen över att sommaren är för kort.

Gubben hade just sparkat undan en torr gren när hans bärbara telfoneringsapparat ringde. Det var Lövet. Gubben suckade men tryckte ändå in YES-knappen. Dagen är ju ändå förstörd…

– Hej Gubben, Lövet här! Behöver lite hjälp om du har tid… 

Innan Gubben hann säga att han var stängt upptagen hela dagen fortsatte Lövet:

– Jag har problem med mina blivande regeringskamrater… MP tycker ju inte som jag och inte som många andra heller, om jag ska vara ärlig. Egentligen är det ju bara M som skulle passa in men hur fan skulle det se ut?  Så nu vet jag inte hur jag ska göra… hur i blonda glödheta kunde jag ställa upp på de här tokerierna från början?

Efter att Gubben förmedlat sina kloka tankar till en allt mer upphetsad Lövet blev stämningen något ansträngd. Men Lövet lovade ändå att tänka på om valet av Åsa-Fridolin som lekkamrater var så klokt… och om det ändå inte var läge att hantera en del andra saker också!

4 thoughts on “Lövet söker upphetsad lösning i Rämshyttan

Kommentera

