Samarbete kräver mer än tacksamma tovor i dambastun

Gubben släppte stavarna och lät dem hänga i handremmarna medan han drog upp kapuschongen. Det hjälpte föga. Vinden piskade ändå blöta, stickande snöflingor i ansiktet. Trots att han kisade lyckades motvinden även dra in flingor i ögonen.

– Fan också, fräste han, att de inte kan göra riktiga kläder längre.

En kapuschong ska väl för böveln sträcka sig så långt framför ansiktet att det bildas en skyddande luftkudde mot vind och busväder. Men nejdå. Numera slutar kapuschongen alldeles framför öronen och lämnar hela ansiktet blottat. Gubben suckade och insåg vilken tur att han för några år sedan lyckades hitta en riktig vinterrock att ha till rödingfisket…

När Gubben och Urax väl var hemma i stugvärmen ringde Lövet. För att tacka för senast och alla härliga tovor i dambastun. Eftersom Gubben insett att även Lövet drabbats av motvind var han lite extra artig och efterhörde läget…

– Helt underbart bra! Nu har jag öppnat för att samarbete med alla utom med de där tokarna i MP. Men eftersom Åsa inte insett att hon snart bara är ”vice Åsa” och den där spolingen, Fridolin heter han visst, fortfarande ler och nickar till allt jag säger så är det lugnt! 

– Dessutom, förstår du, så ska jag fortfarande gå till val med MP, fast utan MP. Och det riktigt fina är att vår gemensamma budget fortfarande ligger till grund för valrörelsen, fast inte. Kan jag uttrycka mig mer tydligt, va? 

– Du, sa Gubben, jag ringer dig efter gröten… det är något jag gärna vill prata med dig om!

5 thoughts on “Samarbete kräver mer än tacksamma tovor i dambastun

  1. Tänker Gubben föreslå Löven att gubbarna tar över – värt ett försök. Men hur går det med
    könsfördelningen då? Varnnan damerns?

      • Hej Gubben
        Det här är ju precis som det är:
        ”Dessutom, förstår du, så ska jag fortfarande gå till val med MP, fast utan MP. Och det riktigt fina är att vår gemensamma budget fortfarande ligger till grund för valrörelsen, fast inte. Kan jag uttrycka mig mer tydligt, va? ”#

Kommentera

