Margot hotar göra lingon av gubbar

Först ringde Putin. Var riktigt skitförbannad och medlade att Sverige, till skillnad från Ryssland, saknar FN:s stöd för att göra flygraider in över Syrianskt territorium. – OK, sa Gubben, då tar vi svängen över Moskva så får vi snacka om saken… – Jag snackar inte, meddelade Putin kort, jag gör och det jag gör har inget med det jag säger att göra, så det så! – Då är vi rätt lika, alltså ses vi om några timmar, ljög Gubben, höll i sig medan DC-3:an skramlade ut över potatisåkern och lättade i rök och damm från Utrippan Airport.Start från Utrippan

Sedan ringde al-Assad. – Hej Gubben, hörde att du var på väg ner med en delegation flygvärdinnor. – Stämmer, är du hemma några timmar till? – Jag, är alltid hemma, muttrade Bashar, har ingen annan stans att ta vägen ser du, men jag har redan all hjälp jag behöver för att köra iväg alla mina undersåtar. USA och Ryssland flyger redan omkring och bombar allt det jag inte själv hinner med. Ryssarna bombar det jag kallar terrorister och USA det dom kallar terrorister. Mitt rike kommer snart att bli det paradis jag drömmer om… – Vi kommer ändå, sa Gubben och tryckte in NEJ-knappen.take off

DC-3:an lunkade på riktigt bra. Sidvinden var visserligen besvärande men Arto blev allt skickligare i att parera vinkasten. De 23 flygvärdinnorna pysslade om gubbarna så det stor härliga till. De två extra ”tankarna”, farmartankarna som satt surrade utanpå flygplanskroppen var snart tomma och Charles räknade med att de skulle kunna dumpas över bilskroten i Mariannelund. Han satt just och kalkylerade fart, höjd och erforderliga tidsparametrar för manövern. Gubbarna räknade sedan med att kunna öka farten med minst 20%. Men. det var ytterst osäkert om bränslet skulle räcka ända till Damaskus.Fying 2

Sonja, en av de 23, hade just serverat Gubben kaffe med wienerbröd när telefon ringde igen. – Hej Gubben, det är Margot. Gubben anade det värsta men svarade ändå; men hej Margot, så roligt att de hör av dig… tänkte faktiskt själv ringa… – Nädu, Gubbe lille, försök int med meg. Va tusan håller de på med? Här har jeg suttit på möte efter möte i FN-skrapan och diskutert Syrien med de flesta av världsledare i flera dagar. Och hur ska jeg kunna förklara de de håll på med? VA? 

Gubben svarade att det var just det som är problemet med FN. Och att de gärna skulle vända hem på momangen om FN satte ner foten och gjorde nåt istället för att bara prata. – Titt ut till vänster, Gubbe! Ser du de två JAS-plan Hultqvisten har skickat ut. De kommer att tvinga ner din gamla kärra i lingonriset om du inte genast vänder hem!jas

Gubbarna samlades i cockpit. För en snabb överläggning. – Inte en susning att Sverige skulle våga göra något så drastiskt som att hindra ”fredsplanet”, menade C-G. – Vi fortsätter! 

Så fick det bli!

3 thoughts on “Margot hotar göra lingon av gubbar

  1. Jag funderar lite på om Puttin tycker om whisky.
    Eller TÅL whisky.
    Om gubbarna ger Putte lite lite för mycket
    (ta en billig sort) och sen liksom tar över spakarna.
    Sen samma sak med Asshol…öh LaLaLassad 🙂

Kommentera

