Inga genvägar men full koll på pigors byst

Samtidigt som Gubben hoppas på mer snö åt sin Grålle och Tomas Ö Stros lägger upp riktlinjerna för De Nya Socialmoderaterna har undertecknad gästskribent fått veta att lagrådsordförande Bea Bask nu gör ett valhänt försök att komma ifatt Google och Facebook vad gäller lagring av intrikata uppgifter om oss bybor.

Men, medan nätsajterna har koll på det mesta om oss (inget vet riktigt hur mycket), vill Bea bara ha lite koll på Elsa på OK:s senaste telefonsamtal. Som om det skulle vara särskilt hemligt eller förfärligt. PP-Rick i Idkerberget och hans översåtar är dock av en annan mening.

Full koll har dock tveklöst herr skolnämndsordförande Janne Björkdunge. I alla fall kan han Hallands alla floder vilket inte är illa alls eftersom han snart är helt ensam om den helhetssynen. Så, medan den samlade expertisen i ämnet floder, städer och djupa sjöar flummar runt och går vilse i geografien har Janne kursen utstakad.

I Storslättsskolan är emellertid alla bedrövade. Såväl lärare som elever tvingas acceptera att bildning bygger på fakta och kunskap. Skitjobbigt, säger elevrådet, vi vill ju lära oss genvägarna i livet…

Skitjobbigt är det även för pastorn Evaldssons piga, Fida. Hon är urlack på Mona som lurat henne att rösta på en politik som blev tokigt fel efter bara två månader! Men pastorn har lovat tröst och förbarmelse – om Fida själv ställer upp med barmen s.a.s.

Till sist noteras att Shirouz lyft gosedjuren till nya höjder!

Uppsnappat av Red efter tips från ökänd källa.

12 tankar om “Inga genvägar men full koll på pigors byst

  1. Jag tänker som så att den här serien ”Ung och bortskämd” (som jag inte sett, men som vanligt hindrar det mig inte från att uttala mig tvärsäkert…. 😉 kanske borde ha tillägget ”Vet skäms!”
    Det tycker jag skulle vara kul!
    Tack för länken, i natt drömde jag att jag hade en Slappo (om någon kommer ihåg den kramhunden) över huvudet nere på stan. Jag gjorde stor succé med den och funderar just nu på att gå upp på vinden där just en sådan Slappo bor för tillfället. 😀

    • Jo, ett vet skäms till både föräldrar och ungdomar kan ju jag tycka!
      Ingen orsak! Här gillar vi din stil och din humor, skarpt! 😀

      Googlade på Slappo, är det en älg du har på vinden?

  2. Nu je re se pass ve snön oppöver att du få ta genväga över Finland om du ska ta dä hit ve traktorn. Häls åt Kekkonen. Häls n tillbaka, då je n int dö.
    Nä, nu måss ja slut, gosedjura ska utfodres!

    • Som om lite snö skulle hindra mig! Jag sätter bara ner snöbladet, lägger i trean och så ses vi om några dar 😀
      Va sa du? Ska jag ta med Kekkonen? Men han är väl inget gosedjur.
      Men det va ett hemsk fruntimmer du hadde tagit kort på med den där lille mörke. För det var väl inte du 😛

  3. En mycket bra defenition som jag instämmer med:
    ””Det är som att vilja ha en stängd dörr på toaletten.
    Det är inga hemligheter vad jag gör där inne,
    men det är privat” skriver signaturen ”Teknikern”.”
    (avskrivet från SvD)

    Finns det verkligen ingen funktion som kan göra att
    man måste ha ett medgivande för att sätta in ett foto
    som skall ”lånas” för ett annat ändamål? Tror inte det,
    men det skulle kunna finnas.

    Trist att underminera ungdomarnas egna fina uppfattningar
    genom dåliga förebilder. Kanske det i alla fall
    är roligare att se andra bära sig illa åt än att göra
    det själv.

    • Nätet är en enastående företeelse men det finns en rad bekymmer som vi behöver hantera. Integritet och brottslighet är kanske de viktigaste.
      Här menar jag att Piratpartiet skulle kunna vara en god kraft men som det nu är så verkar dom tycka det är viktigare med frihet på nätet än att bekämpa terrorism, barnporr och annat elände.
      Viktigt att våra ungdomar blir lite mer försiktiga med vad de lägger ut.
      Ha en bra helg!

  4. Ja, nu skall det bli lagrade samtal och sen ska FRA analysera.
    Jag är fortfarande spänd på om det vara automatisk dataanalys som tycks ha utlöst bombalarmet i Göteborg. De av polisen överfallna terroristerna kan bara koppla allt till ett mobilsamtal där där en talade om en huvudvärk som kunde spränga huvudet.
    Thomas Ö Stros söker nog nytt jobb hos moderaterna för nu ”skall det löna sig att arbeta”.
    Nog är förändring på väg.

    • Samtidigt är det som att sila mygg och svälja Facebook och Internet. Jag har svårt att förstå upprördheten över att vi behöver bekämpa brottslighet och terror med de medel som står till buds. Men så klart, här finns ju baksidor också, vilket inte minst landets ”framsida” nu visat upp 🙂
      Ö Stros ja! Tänk så snabbt världsbilen kan förändras för vissa 😛

Lämna en kommentar

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig om hur din kommentarsdata bearbetas.